Motor og kjøreegenskaper

Man forventer ikke at Mazda 626 skal oppføre seg som en sportsbil, man forventer at den skal være både forutsigbar og kontrollerbar. Det er ikke alltid sannheten med 626…

Motor og kjøreegenskaper

Det er et uomtvistelig faktum at mange ulykker skjer på svingete veier, og nesten like sikkert som at sola står opp er det at du på ett punkt vil oppleve å måtte bråbremse midt i en sving. Da ville ikke vi vært bak rattet på Mazda 626.

Skryt, skryt og atter skryt

Bilfabrikantene vet å skryte av seg selv, og Mazda er slett ikke noe unntak. Tre store bilder i brosjyren forteller om anti-spinn, ABS-bremser og elektronisk bremsekraftfordeling (EBD). Sjelden har vi sett maken til luftslott. For bråbremser du midt i en sving er ikke lenger Mazda 626 en veloppdragen familiebil - da forandrer den seg til et skliene mareritt. Hekken kommer nemlig susende, og det er det siste du trenger når du allerede er oppe i en kritisk situasjon.

Men skrytet fra Mazda fortsetter. Ikke minst er de stolte av at anti-spinn er standard, og sjeldent har vi greid så spinne mer med en bil. Så dårlig fungerte det at vi må spørre oss om systemet var i orden. Det eneste som skjedde når hjulene lette etter grep var at en lampe blinket på dashbordet - og det er vel ikke nok til å forsvare tittelen anti-spinn.

Dette er nemlig elektronisk antispinn i sin enkleste form -- den registrerer bare hastighetsforskjell mellom dekkene på drivakselen. Og når begge dekkene spinner omtrntomtrent like fort skjer det -- ingenting…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye lyd, lite action

Når den nye utgaven av 626 ble lansert på nyåret kunne Mazda stolt fortelle om at den minste motoren, med 1,8-liters slagvolum, var blitt sterkere. Og de har da også ordene i behold, for ytelsen er opp med 10 hestekrefter og dreiemomentet har økt med fem Nm.

Sagt med andre ord er motoren fortsatt en god del for svak for 626 - og spesielt dersom du velger å utnytte familieegenskapene fullt ut. Det blir rett og slett for mye lyd og for lite bevegelse.