Motor og kjøreegenskaper

Begge bilene rår over 1,8-liters slagvolum fordelt på fire sylindre og med fire ventiler per sylinder. Hvem vinner i kampen om motor og kjøreegenskaper?

Konvensjonell teknikk, møter avansert teknikk - og den avanserte teknikken vinner så det suser.

Motoren er best i Carisma

For sammenliknet med motoren i Mazda 626 er GDi-motoren i Carisma reneste sprinteren, og det er ikke så rart. For Mitsubishi har nemlig hentet ut hele 25 hester mer enn hva Mazda har gjort fra samme slagvolum, og 100 hester i en 626 er i snaueste laget.. Da er det bedre med 125 hester som GDi-motoren i Carisma kan by på. Heller ikke hva gjelder dreiemoment kan motoren i 626 måle seg med Carisma. For ved 4.000 omdreininger greier ikke Mazda å hente ut mer enn 152 Nm, mens motoren i Carisma kan skilte med 174 Nm ved 3.750 omdreininger.

I praksis gir dette seg utslag på to måter. For det første er Carisma langt friskere å kjøre enn Mazda 626, og motoren er dessuten mer fleksibel. Vinneren er med andre ord klar.

Skumle kjøreegenskaper på Mazda

Ute på veien er det også lett å kåre en vinner. For selv om begge bilene understyrer er de lette å kontrollere, men Mazda 626 har åpenbare svakheter sammenliknet med Carisma. For i det øyeblikket du berører bremsepedalen kommer hekken susende. Til sammenlikning forblir Carisma stabil under samme manøver.

Med slike nykker hjelper det ikke at Mazda 626 har bedre retningsstabilitet enn Carisma, for vi kan ikke kåre en bil med farlige kjøreegenskaper i kritiske situasjoner som delvinner.

Testvinner Motor og Kjøreegenskaper

  • Motor: Mitsubishi Carisma

  • Kjøreegenskaper: Mitsubishi Carisma