Motor og kjøreegenskaper

PSA-gruppens toliters dieselmotor med felles innsprøytningsrør med høytrykk (Common rail) finnes i to varianter, nemlig med og uten ladeluftkjøler.

I vår testbil satt varianten uten ladeluftkjøler, som yter 90 hk/205 Nm. Den større varianten er foreløpig forbeholdt de litt større bilene som Citroën Xantia og Peugeot 406 -- eller større.

Ytelsen er for så vidt ikke kraftigere enn det man finner i 90-hesters Tdi'ene fra VW-gruppen, der maksimalt dreiemoment også er tilgjengelig over et litt bredere turtallsområde.

Men det er lite å utsette på Xsara sin ytelse, den er råsterk og har mer enn nok kraft for å løse oppgavene.

Fransk utveksling

Men det kan virke slik. For på lave turtall sliter Xsara HDI litt, ikke fordi den ikke har nok kraft, men fordi bilen er så høyt giret og har så lange utvekslinger at du må jobbe med andre girvalg enn du er vant til. Dette er spesielt påtagelig ved bykjøring, der VW/Skoda for eksempel uproblematisk kan kjøres på fjerde gir uten å protestere, mens du bør ned i tredje på Xsara -- da har du også mer ressurser tilgjengelig i Xsara enn i Golf/Octavia.

Ved landeveiskjøring -- eller på motorvei -- er situasjonen en litt annen. Her er det femte gir som gjelder, og ved 90 km/t ligger Xsara under 1.900 o/min, men greier likevel 5 personer opp for eksempel Lierbakkene uten å protestere. Imponerende.

Forbruket blir deretter, fabrikkens opplysninger tyder på et gjennomsnittsforbruk på 0,52 l/mil ved blandet kjøring. Vi lå under dette -- 0,46 l/mil ble vårt testforbruk, men da var også hovedvekten landeveiskjøring.