Motor og kjøreegenskaper

To liter og 140 hester er mer enn man trenger i Renault Megane Scénic - men det gjør bilen svært så velkjørende.

Det er nesten så man blir litt skremt når man første gang trykker høyrebeinet til bunns. For med 140 hester under panseret er Renault Megane Scénic mer enn villig til å omgjøre bensindråper til hurtig fremferd. Og de offisielle tallene skulle så absolutt bekrefte det. For fra stillestående og opp til 100 kilometer i timen bruker ikke Scénic mer enn 10,2 sekunder av ditt liv, og det er bare bilens store frontareal som gjør at den ikke krysser grensen på 200 kilometer i timen i toppfart.

Fleksibel motor

Men motoren har flere sider enn å kunne akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen, for med så mye krefter under panseret ligger alt an til at enhver kjøretur blir behagelig og avslappende. Fleksibiliteten i høye gir er det for eksempel lite å si på, og fullastet drar motoren fortsatt godt.

Likevel vil vi påstå at de færreste trenger en så sterk motor som 140 hesteren som satt i vår Scénic, spesielt ikke siden Renault også har en 110 hester på programmet. Vel går bilen litt dårligere, men det glemmer du raskt når du tenker på de 50.000 kronene du har spart.

Trygge kjøreegenskaper

Noen utpreget kjørebil er likevel ikke Megane Scénic, man vil aldri oppleve å lukke bildøren bak seg og gå smilende og småhumrende inn etter en begivenhetsrik kjøretur. For uansett hvor sprek bilen måtte være, liker den ikke svinger - og i alle fall ikke dersom den blir presset. Da kommer understyringen og protestene - som nok mest merkes ved at verden ser ut til å tippe. Det vil imidlertid Scénic aldri gjøre, for kjøreegenskapene er trygge og bilen er både forutsigbar og stabil.