Motor og kjøreegenskaper

Vår Punto hadde det kraftigste motoralternativet. Friskt nok, og mer tødde den opp når turtellernåla passerte 4.000 omdreininger.


Punto fåes med to motoralternativer, en med 60 hestekrefter og en med 80 hestekrefter. Slagvolumet er imidlertid likt hos begge: 1.242 ccm. Vår testbil var utstyrt med 80 hestekrefter, som dessuten også er eneste mulighet dersom du ønsker en 5-dørsversjon.

Moroa begynner ved 4.000

Med denne motoren er Punto ganske kvikk. Spesielt morsomt blir det dersom du tillater turtellernåla å passere 4.000 omdreininger: Da kommer kreftene virkelig til sin rett. Ser vi på de tekniske dataene stemmer dette med at maksimalt dreiemoment på 114 Nm slår til ved 4.000 omdreininger i minuttet, mens de 80 hestene trår til for fulle ved 5.000 omdreininger. .

Gode kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er det ingenting å utsette på. Punto gir kontante og presise tilbakemeldinger fra dekk og understell, og styrefølelsen og tilbakemeldingene fra rattet er også svært god. Den lille italieneren sitter svært godt på veien. Girkassen er stram og presis.

City Servo

Det mest geniale ved bilen er kanskje City Servo-funksjonen. Dette innebærer at motstanden i rattet blir mindre, slik at rattet blir svært lett å dreie på. Funksjonen iverksettes ganske enkelt ved å trykke på en kapp på dashbordet. Når du skal tråkle deg rundt i små trange bygater og parkeringshus eller når du skal parkere, er denne funksjonen rett og slett genial. City-funksjonen fungerer kun i hastigheter under 70 kilometer i timen.