Motor og kjøreegenskaper:

E240 er utstyrt med 2,4 liters V6 motor. Den passer bilen godt og gir hyggelige prestasjoner. Avantgarde modellen har en sportsligere karakter og kjøreegenskapene er deretter.

Motor og kjøreegenskaper:

Vi kjørte på mye forskjellig underlag med vår E240 og det er ikke den ting denne bilen ikke takler på en utmerket måte. Motorveier, småveier og fjellveier blir forsert i godt tempo uten å volde noen problemer i det hele tatt.

Nydlig motor

Under det kjempestore panseret ligger det en liten V6 motor på 2,4 liter med 170 hestekrefter. Motoren har tre ventiler og to tennplugger pr sylinder. Mercedes har altså gått ned fra fire ventiler, noe som er underlig siden mange konkurrenter heller tar skrittet fra fire til fem.

Det er på ingen måte noen bakdel at denne motoren har færre ventiler. Den trekker meget godt fra lave turtall og den kan knapt høres. Motoren er også utstyrt med balanseaksel som også bidrar til den meget rolige motorgangen.

Fleksibel

Maksimalt dreiemoment inntreffer tidlig på 2,4 literen til Mercedes. Allerede ved 3.000 omdreininger har du 225 Nm, og det er i tillegg bare herlig å kjøre turtelleren helt til rødmerkingen. Det trekker godt hele veien og det er bare godlyder som kan høres inne i kupeen.

Som ren bonus for 240 eiere vil vi nevne at det er en nytelse å hvile øynene på en V6 fra Mercedes. Den er pen!

Avantgarde = sportslig

Avantgardeserien til Mercedes er senket i forhold til de andre modellene. Den har også større felger og bredere dekk som standardutstyr. Det er helt tydelig at denne bilen har et strammere understell enn resten av E-serien.

Motor og kjøreegenskaper:

E240 liker seg best på motorveier. Denne bilen sluker mil bedre enn det meste, og det er utvilsomt en av de beste motorveifarkostene som finnes. I byen derimot er det ikke bare dans på roser. E-klassen er både lang og bred og servostyringen er litt tung for bytrafikk. På en slik bil ville vi også hatt Parktronic (Elektronisk parkeringshjelp som indikerer hvor langt det er igjen til du treffer noe).

På svingete småveier burde det være slik at denne bilen ble tung og vanskelig å håndtere. Det er det imidlertid ikke tilfellet. Mercedes E240 går på skinner og den biter seg fast til asfalten. Det er meget imponerende hvor godt 1,5 tonn E240 sitter i svingene.

ESP, en genial oppfinnelse

På vår tur over fjellet til Bergen ble det tilbakelagt mange mil på isete veier. De fleste er av den oppfatning at snø, is og Mercedes hører ikke sammen i det hele tatt. Dette må revurderes siden E-klasse nå er utstyrt med ESP (Electronic Stability Program). Gjennom bremseinngrep på et eller flere hjul og ved å regulere motorkraften reduserer ESP faren for skrens under kjøring, akselerasjon, nedbremsing og forhindrer at drivhjulene kommer i spinn.

Dette har vi testet grundig og konklusjonen er at det virker utrolig bra. Hvis bilen finner på noe sprell griper elektronikken hurtig inn og forhindrer en nærliggende katastrofe. Det er faktisk utrolig fascinerende.

På skinner

Mye takket være ESP og ellers glimrende kjøreegenskaper er E240 Avantgarde utrolig retningsstabil. Det går rett frem og det koster minimalt å holde den store bilen på rett kurs. Hvis det skulle glippe i en sving er det ingen fare. Bilen er så nøytral at det ikke byr på noen problemer å holde kontrollen.