Motor og kjøreegenskaper

Motoren er et velkjent kraftverk fra Mazda, det er en videreutvikling av 2-literen i Mazda 626. Grei nok, men ikke noe mer.

Publisert
Motor og kjøreegenskaper

I 626 yter 2-literen 115 hk/170 Nm, mens dette er oppgradert til 122 hk/175 Nm i MPV. Det er også verdt å legge merke til at maksimalt dreiemoment er tilgjengelig på et lavere turtall i MPV enn 626.

Det har den da også all mulig bruk for. Med en lengde på 475 cm og en egenvekt på 1.525 kilo pluss eventuell nyttelast, blir Mazda MPV på ingen måte noen racer. Akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t ligger på rundt 16 sekunder, og Mazda har ikke forsøkt å "ta igjen" for svak motor ved å velge en lave utvekslinger: toppfarten ligger på 180 km/t, noe som er høyt for denne typen biler. (Til sammenligning har Citroën Evasion/Peugeot 2.0 177 km/t, det samme som Ford Galaxy/VW Sharan 2.0. Chrysler Voyager 2.0 ligger på 175 km/t). Tallene er muligens av akademisk interesse for det norske marked, men det forteller absolutt noe om hva slags prioriteringer som ligger til grunn for bilen.

Knapt nok og i massevis

Det er fullt mulig å holde følge med annen trafikk og komme seg opp og ned til hytta med denne bilen. Heldigvis er girkasse rimelig presis å håndtere, og det er derfor ikke ubehagelig å bytte gir så ofte som man må innimellom -- la oss konkludere med at motoren er tilstrekkelig, men overhodet ikke noe mer enn det.

Imidlertid henger kjøreegenskapene godt med, bilen er svært så retningsstabil og forutsigbar. I kurver har bilen en helt åpenbar tendens til å understyre, ledsaget av såpass kraftige karosseribevegelser at du automatisk tar det mer med ro i neste sving…

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer