Motor og kjøreegenskaper

Hold på flettene -- her går det unna! Hvem skulle tro at tre sylindere kunne bidra til så mye moro?


Vi ville i hvert fall ikke tro det, ikke etter første møte med motorbrummingen å dømme. For når glødetrådlampa har slukket og vi vrir om nøkkelen og lar dieselen tenne, da kommer den dypeste dur fra under panseret, som mest av alt vekker minner om våronn og en lat traktor. Men dette er vel så langt fra sannheten som vi kan komme.

Basert på sparemotoren i 3-liters Lupo

Den spesielle lyden som strømmer ut fra Polo TDI kommer av den spesielle motorkonstruksjonen med kun tre sylindere. Det finnes noen få tresylindrede bensinmotorer på markedet, men TDIen som sitter i Polo er faktisk den eneste tresylindrede dieselmotoren som finnes på det norske markedet i dag. Den er basert på den tre-sylindrede motoren som sitter i sparebilen til Volkswagen, 3-liters Lupo, som altså skal bruke rundt 0,3 liter drivstoff per mil. Denne selges imidlertid ikke i Norge.

Kraftig dreiemoment

TDIen i Polo har et slagvolum på 1.422 ccm, og yter 75 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet. Med direkteinnsprøytning, turbolader og et maksimalt dreiemoment på 195 Nm ved 2.200 omdreininger i minuttet blir Polo underholdende kjapp og sterk.

Gode kjøreegenskaper

Girutvekslingen skjer ved hjelp av en 5-trinns manuell girkasse, som er fast, presis og lettsjaltet. Du får gode tilbakemeldinger fra ratt og understell, og styrefølelsen er god, men den kan være litt tung på rattet ved kjøring i bytrafikk og ved parkering.

Polo sitter veldig godt på veien, og retningsstabiliteten rett frem er svært god. På svingete vei har den en tendens til å slippe rumpa litt, men tilbakemeldingene er såpass gode at du hele tiden kjenner hva som skjer, og det er ikke noe problem å hente den inn igjen. Det er egentlig bare et sjarmerende og underholdende trekk.