Motor og kjøreegenskaper:

Om det er stor forskjell på bilenes komfort, er det også stor forskjell på bilenes tekniske løsninger og oppførsel på veien.

Motor og kjøreegenskaper:


Vi er for så vidt ikke så interessert i de tekniske løsningene: vår filosofi er enklere. Om det er enkel eller avansert teknikk som ligger til grunn spiller mindre rolle enn hvordan denne teknikken er tatt i bruk. En teknisk enkel bil kan ha suverene kjøreegenskaper og komfort, og motsatt: en teknisk avansert bil kan være nær ubrukelig for folk flest.

Ved landeveiskjøring er det aller størst forskjell på bilene. Her har Land Rover vært heldige med sin nye Discovery: De har tatt i bruk masse ny teknikk, og det på en måte som gjør at bilen er forutsigbar og oppfører seg skikkelig. Ikke minst gjelder dette på svingete vei, der et anti-krengingssystem sørger for at Discovery ligger vesentlig rettere i svingene enn sine konkurrenter. Verst går det ut over Cherokee, som ved aktiv svingkjøring hiver på seg fra side til side, og blir svært tung å håndtere når en vanskelig situasjon oppstår. Men også LandCruiser 90 har lastevekselreaksjoner så det holder, og kan tidvis være mer enn en håndfull å ratte.

Mindre ved bykjøring

Samtlige av testbilene hadde automatgir, nærmest en forutsetning for at de skulle kunne brukes ved bykjøring. Her reddes Cherokee av en lett og enkel servostyring, som gjør lukeparkering enkelt. Men selv om Discovery er den største bilen, er den også lett å håndtere i byen nettopp fordi du sitter svært høyt og har god oversikt over bilens fire hjørner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Knurrende diesel

Ved første stevnemøte hadde jeg sansen for Jeepens dieselknurr, den høres svært så potent ut. Synd det bare blir med lyden (som også kan bli litt i overkant høy). Ser vi på de tekniske data, har Discovery og Cherokee omtrent like høy effekt (138 mot 140 hk), men dreiemomentet er atskillig høyere i Cherokee (384 mot 315 Nm).

Og Jeepen er den raskeste av alle sammen, men utvekslingene er ikke optimert for norske forhold. Derfor skifter Jeepen gir oftere enn sine konkurrenter, til tross for at den har mer å gå på. Den jevneste kjørestilen oppnås med LandCruiser, som faktisk har den enkleste girkassen av alle. Også Discovery sliter med at den vil bytte gir litt ofte i fartsområdet 70 - 90 kilometer i timen.

Og det er nettopp LandCruiser som er rimeligst i drift, vårt testforbruk var nesten 40 prosent høyere på Cherokee enn LandCruiser mens Discovery lå midt i mellom de to.

Testvinner kjøreegenskaper: Discovery
Testvinner motor/drivverk: LandCruiser