Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke til å unngå. Over 200 hester gjør noe med deg, og spesielt når veien bukter seg av gårde og trafikken er sparsom…

Audi S3 er ikke laget for små buktende veier. Den kvier seg og blir usikker, mens Impreza blir selvsikker og nærmest belærende.

Usikre kjøreegenskaper

I hårnålsvingene oppover lia vest for Tretten litt nord for Lillehammer, mister Audi S3 masken av selvsikkerhet som den har bygd opp fra Oslo til Lillehammer. For langs brede motorveier er S3 nærmest perfekt, motoren maler og hjulopphenget har kontrollen på selv den minste ujevnhet. Men hårnålssvinger, dekket av glasert snø takler den ikke.

Forhjulene strever med å beholde grepet, tilbakemeldingene forsvinner og kjøreegenskapene viser seg fra sin verste side. Firehjuldriften, Quattro, som fordeler kreftene trinnløst til akselen med best grep faller igjennom - og viser at det nok ikke er nyttig til stort annet enn å bedre traksjonen under kraftig akselerasjon.

For når forhjulene slipper taket dirigeres drivkreftene til bakhjulene, og understyringen forverres. Bare flaks hindrer oss fra å bli grøftefyll når bakhjulene gjør sitt beste med å dytte S3 av veien.

Tilgir ikke

Mens vi desperat forsøker å holde S3 på veien forsvinner den blåe Impreza GT i det fjerne. Man kan se at bilen trives der den formelig danser oppover fjellveiene - og både styrerespons og ikke minst tilbakemeldinger er i toppklasse. Det er nesten så bilen er for bra, den lokker deg til å øke hastigheten - og du føler deg som en verdensmester etter bare meter bak rattet.

Likevel skal du være litt forsiktig med Impreza GT Turbo, for gjør du en feil risikerer du at hele verden forandrer seg fra å være en vakker dans til å bli et inferno av ratt og pedaler. Likevel ligger Impreza fjellstøtt på veien og kjører ringer rundt konkurrenten fra Tyskland - vel og merke på norske bygdeveier.

Kultivert mot rå og brutal

Ser man helt nøkternt på de to bilene er det S3 som har den beste motoren. Den leverer kreftene jevnt og uten dramatikk - og er svært fleksibel. Rask blir Audi S3 også med sine 210 hester under panseret, for sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på svært respektable 6,8 sekunder. Sammenliknet med Impreza virker likevel S3 treg - selv om forskjellen bare er på 5 tiendedeler i Impreza sitt favør.

For mens ladetrykket i S3 ikke kommer som noen bombe - men jevnt og uten overraskelser - spenner man automatisk alle muskler i kroppen når turtelleren i Impreza GT Turbo passerer 3.500 omdreininger i minuttet. Det er nemlig øyeblikket da turboen har bygd opp nok ladetrykk til at effekten kommer - og effekten er eksplosiv. Hele bilen rykker av sjokket og før du vet ordet av det er giret tomt - og akkurat dette gjør Impreza så vanedannende og så ekstatisk morsom å kjøre.

Testvinner motor og kjøreegenskaper

  • Testvinner motor: Subaru Impreza GT Turbo

  • Testvinner kjøreegenskaper: Subaru Impreza GT Turbo