Motor og kjøreegenskaper

Teknisk sett bygger Yaris 1.0 og 1.3 på samme plattform, en motorpalett Toyota etter hvert tar i bruk på alle modeller.


Motoren er nemlig den samme som står i Yaris Verso 1.3, og motorer med tilsvarende teknikk blir -- eller er allerede -- å finne i Corolla, Celica, Rav4 og Avensis. Toyota blir dermed blant de første som setter så vidt avansert motorteknikk inn i virkelig storskala produksjon.

Joda, både BMW og Honda har mer avanserte motorer, og har hatt det i serieproduksjon lenge. Men da snakker vi knapt om de volum som Toyota operer med på slike folkelige modeller.

Men hvordan virker det?

Vi har sagt det før, og sier det gjerne igjen: DinSide er for så vidt ikke så interessert i hvor avansert teknikken er, vi forsøker å finne ut hvordan bilen fungerer i praksis -- uansett hvor mye finmekanikk som befinner seg under panseret.

Og det er her vi blir littegrann skuffet når vi sammenligner Yaris 1.3 med en lang rekke andre konkurrenter. Riktignok har da konkurrentene ofte enklere teknikk og litt større slagvolum, men det er effekt og dreiemoment som betyr noe når du er ute på veien.

Med 86 hk og 124 Nm befinner nemlig Yaris 1.3 seg rett under toppen i forhold til mange andre biler; så som Polo 1.4, Skoda Fabia 1.6, Opel Corsa 1.4, Peugeot 206/Citroën Saxo og Fiat Punto. For å nevne noen.

Samtlige av disse bilene er både kjappere og har mer moment -- og mange av dem er også rimeligere enn Yaris. Og det selv med maksimal effekt fra Yaris i dagens versjon. Men allerede nå er det varslet at Yaris Verso får en 1,5-liter (som i Corolla), og denne burde også få plass under panseret i en vanlig Yaris. Håpet om en bitteliten caféracer på Yaris-plattform er med andre ord ikke helt borte ennå.