Motor og kjøreegenskaper:

Motoren i ST 200 er godt kjent fra før i Ford-sammenheng. 2,5-literen har eksistert i noe tid, og dette er samme motoren med visse endringer. Kjøreegenskapene er en ekte langturbil verdig.

Motor og kjøreegenskaper:


ST 200 er utstyrt med en 2,5-liter V6 motor med 24 ventiler, fire kamaksler og 205 hestekrefter. I forhold til utgaven med 170 hestekrefter har ST 200 motoren gjennomgått flere optimaliseringer. Den er utstyrt med veivaksel i smidd stål, lettvektsstempler, lett svinghjul, forsterket clutch, luftfilter med doble inntak og eksossystem med doble eksosrør.

Hvordan virker dette?

Dette høres vel og bra ut, men er det det i praksis? Motoren er sprek. Det er ingen tvil om det, men den har en kjempesvakhet. Dreiemomentet faller drastisk fra 3.000 til 3.500 o/min og på 4.000 o/min er dreimomentet like høyt som det er på 3.000 o/min. Dette merkes tydelig og ofte under kjøring siden dette er et turtallsområde som er mye i bruk.

Etter 4.000 o/min går derimot grafen for dreiemoment og effekt hånd i hånd rett inn i himmelen. Det trekker saftig helt frem til rødmerkingen og motoren får da gjøre det som den er best til, nemlig hard jobbing på høyt turtall.

Øvelsen 0-100 kilometer i timen er heller ikke favorittøvelsen til ST 200. BMW 328, Honda Accord R, Volvo S40 T4 og Saab 9,3 Aero er alle sammen kjappere enn ST 200. Bortsett fra Honda Accord R har også disse bilene betraktelig bedre dreiemoment.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre ingen sportsbil

Til tross for friske ytelser og en motor som trekker godt på høye turtall, henger ikke resten av bilen riktig med. Når tempoet øker og svingene kommer tett avslører ST 200 at den mistrives med å forandre retning. Den kjennes litt tung ut i fronten, og bilen krenger mye.

ST 200 er ikke vanskelig å kontrollere, men du skal passe litt på hvis du kjører aktivt. Normalt sett understyrer bilen. Hvis aggressiviteten tar overhånd vil du oppleve firehjulskrens i svingene, og det kan være fort gjort å integrere Vegvesenets autovern i siden hvis du ikke er med på leken.

Styringen gjør også at det ikke er veldig lett å kontrollere bilen i kritiske situasjoner. Den er tung og upresis, noe som er slitsomt siden bilen krever mye ratting gjennom svingene.

Men igjen tar vi noe forbehold siden vår testbil hadde helt feil dekk og felger.