Motor og kjøreegenskaper

Man kan saktens la seg overvelde. For til sammen rår Ford Mondeo ST200 og Honda Accord Type-R over 419 hestekrefter - og fartsressurser som kan ta pusten fra enhver…

Honda har 212 hester, og Mondeo 205. Type-R akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,2 sekunder, og ST200 på 7,7 sekunder, mens toppfarten er henholdsvis 228 og 231 kilometer i timen.

Tilsynelatende er forskjellene små på våre to duellanter. Men bare tilsynelatende…

Sterk fra bunnen

Mest kultivert er utvilsomt Ford Mondeo ST200, for motoren er sterk fra bunnen av og trekker, og trekker og trekker - men ved 3.000 omdreininger i minuttet får dreiemomentkurven en alvorlig knekk. Og den kommer ubeleilig - akkurat i området der du bruker motoren mest.

Likevel skal vi gi ros for motoren i ST200, for kultivert og sterk som den er leverer den så absolutt varene - og dens manglende appetitt på høye turtall gjør ST200 svært så kjørbar langs svingete norske bygdeveier.

Kjøreegenskapene er det heller ikke noe galt med, for ST200 lystrer enhver ordre fra rattet - om enn noe nølende - og gir svært gode tilbakemeldinger. Vi må likevel innrømme at vi har store problemer med å forstå hvorfor den norske importøren av Ford monterte dekk i dimensjonen 195/65 R15. Ved hurtig kurvekjøring begynner nemlig ST200 å understyre alt for tidlig, noe som etter alt å dømme skyldes at bilen stod på helt feil dekk.

Ville ventiler

Enda mer tydelig blir det dersom vi ser på Honda Accord Type-R, den hadde nemlig knapt begynt å berøre grensene når Forden mistet grepet om underlaget. Men selv om Type-R har kjøreegenskaper i den ekstreme enden av skalaen er bilen nok mest for de som virkelig er på jakt etter en "sportsbil" og vet å håndtere et slikt kjøretøy. For når Type-R først mister grepet på underlaget kommer understyringen kraftig og fort - men tilbakemeldingene fra understellet sørger for at du vet hva som skjer og ikke minst når.

Likevel er det motoren som gjør oss mo i knærne av beundring, for denne motoren våkner ikke før turtallet er høyt. Da forandrer også lyden seg, og akselerasjonen. Det er nesten som å kjøre en gammel turbo bil når ventilene stiller seg om den siste gangen. Skyvet øker merkbart - og du nyter hver en omdreining før du må skifte gir ved 8.000 omdreininger.

Testvinner Motor og Kjøreegenskaper

  • Testvinner kjøreegenskaper: Honda Accord Type-R

  • Testvinner motor: Honda Accord Type-R