Motor og kjøreegenskaper

Er det nok av plass i M-klassen, er det i hvert fall tilstrekkelig med motorkrefter under panseret på ML 270 CDI. Men hvordan er det egentlig med kjøreegenskapene?

Motor og kjøreegenskaper


Det som er helt klart etter vår uke med M-klassen, er at den trives aller best på motorvei og landevei. Landeveien bør inneholde svinger av den slake sorten, da M-klassen tydelig ikke liker krappe svinger som innebærer en del ratting. Styringen er tung og upresis og du får dårlig med tilbakemeldinger, både fra ratt, dekk og understell. Bilen har imidlertid god retningsstabilitet, men liker ikke brå bevegelser. M-klassen krenger også en del, noe som kan være et resultat av den myke fjæringen.

Baken hentes inn før du har sagt oæ

M-klassen er en stor og tung bil, og det kunne vært skummelt hvis den begynte å vifte med baken i en sving. Vifte litt med baken gjorde den også, men skummelt ble det aldri. Dette er takket være at M-klassen er utstyrt med ESP, eller elektronisk stabilitetsprogram. Dette fungerer slik at dersom sensorene merker at bilen sklir, som på glatt føre, så iverksetter den nedbremsing på et eller flere hjul, og reduserer samtidig motorens dreiemoment dersom det er nødvendig. Slik rettes bilen opp før det utvikler seg til en farlig situasjon. I praksis merker du dette ved at du hører noe "krafsing" fra de involverte hjulene, og at bilens fart plutselig bremses litt ned, og dette er ferdig omtrent på samme tidspunkt som du kjenner at bilen begynner å skli.

God fremkommelighet

M-klassen har permanent firehjulstrekk og lavgir som kobles til ved et knappe-trykk. Som standard har M-klassen et spesielt traction kontroll-system for firehjulstrekkere, som kalles 4-ETS. Dette fungerer ved at veggrepet på alle fire hjulene overvåkes av sensorer, og dersom disse sensorene merker at du har mistet veggrepet på ett av de fire hjulene, sendes det ut korte bremse impulser til veggrepet er opprettet. Samtidig konsentreres motorkreftene til de hjulene som har godt veggrep.

Bilen har en bakkeklaring på 22,8 centimeter, som gjør at du kan komme deg frem over godt humpete krøtterstier og hytteveier. Å forsere en bekk eller to er heller ikke noe problem med M-klassen, som kan kjøres gjennom opptil en halvmeter dypt vann.

Enormt dreiemoment

Vi har testet den eneste dieselen i M-klassen, 270 CDI. Denne har et slagvolum på 2.685 kubikkcentimeter og yter 163 hestekrefter ved 4.200 omdreininger. Den er også veldig momentsterk, noe som de kalde fakta også kan illustrere svært bra. Med automatkasse som vår testbil var utstyrt med, har MLen et dreiemoment på 400 Newtonmeter fra 1.800 til 2.600 omdreininger i minuttet. Som sjåfør merker du dette godt ved at enorme krefter setter inn når turtellernåla passerer rundt 2.000 omdreininger i minuttet.

Et annet svært positivt trekk er forbruket. Etter over 100 mil med blandet kjøring hadde vi et forbruk på 0,98 liter per mil -- svært hyggelige tall for en bil av denne størrelsen.