Motor og kjøreegenskaper

Glem høye bensinpriser og bomringer - og gjør det i forvissningen om at du er blant de mest miljøvennlige på veien. Men glem samtidig ytelser og personlig frihet…

For du kan ikke ta elbilen til hytta, eller reise på familietur til Strømstad. Bilferien kan du også glemme - selv om det vel kanskje ikke blir det største savnet.

For elbilen har sine klare begrensninger, og våre to testbiler hadde ikke mye til overs for norsk vinter - selv om forholdende var ekstreme med snø og slaps.

Dårlig rekkevidde

For lengst kom vi med Peugeot 106 Electric, selv om vi nok skal gå med på at 49,2 kilometer slett ikke er langt i det hele tatt. Det som imidlertid forundret oss var at vi ikke kom lenger enn 45,2 kilometer med Think før den stoppet. Think er jo tross alt en bil som utelukkende er laget for eldrift, en bil hvor ingeniørene har lagt all sin konsentrasjon inn på å lage en bil som har en så lav vekt og lang rekkevidde som mulig.

Likevel blir den slått ned i støvlene av en tilårskommen Peugeot, som ikke bare veier mer - men som til alt overmål ble konstruert for bensinmotorer…

Dårlige ytelser

Hva gjelder ytelser er ikke de mye å skryte av på noen av bilene. For racerbiler er elbiler slett ikke. De snegler seg av gårde, og når oppoverbakken gjør oppgaven for tung faller både hastighet og ladestatus på batteriene nærmest fritt.

At vinneren hva gjelder motor og ytelser blir Peugeot skyldes derfor kort og godt at det er bilen med den lengste aksjonsradiusen av de to.

Kjøreegenskaper

Ingen av de to testbilene har spesielt gode kjøreegenskaper når de presses, men begge bilene oppfyller kravene vi setter - spesielt siden ingen av de går over 90 kilometer i timen og etter all sannsynlighet vil leve 95 prosent av sitt liv i byen.

Derfor reagerer vi imidlertid kraftig på at bremsene på Think er så dårlige som de er. For i en nødsituasjon blir den ikke mindre av at bremsene er vanskelige å dosere og trege.

Derfor vinner Peugeot 106 Electric også denne biten av testen.

Testvinnere Motor og Kjøreegenskaper

  • Tesvinner motor: Peugeot 106 Electric

  • Testvinner kjøreegenskaper: Peugeot 106 Electric