Motor og kjøreegenskaper:

Common-Rail teknologi begynner å bli ganske vanlig på dieselmotorer, og det var ikke noe for tidlig at Toyota også fikk en slik motor på markedet. Avensis D4-D er en bil som appellerer til de som tar det rolig i trafikken.


Diesel motoren som sitter i Avensis D4-D passer bilen veldig godt. Motoren er en 2,0-liter med turbo og ladeluftkjøler. Effekten er på 110 hestekrefter og dreimomentet er 250 Nm ved 2.000 o/min. Dette holder seg imidlertid bare opp til 2.400 o/min før det begynner å falle igjen. Litt tidlig etter vår smak.

Common-Rail

Motoren er utstyrt med Common-Rail teknologi. Dette vil si at diesel blir sprøytet inn i motoren under svært høyt trykk. Fordelene er høyere virkningsgrad, lavere forbruk og utslipp, samtidig som motorens ytelse øker. Motoren har også fire ventiler per sylinder og det gjennomsnittlige forbruket skal ligge på 0,59 liter per mil. Vi hadde et forbruk på 0,74 men her det også en del bykjøring inne i bildet.

Litt svakere enn konkurrentene

Under 2.000 o/min er det svært lite å hente fra D4-D motoren. Det er svært dødt. Straks turtelleren passer 2.000 merket blir situasjonen en helt annen. Bilen sprinter av gårde og selv under kraftig akselerasjon forblir vibrasjon og støy på et minimumsnivå.

Avensis D4-D er allikevel svakere enn noen av sine konkurrenter. Passat Tdi med pumpedyse teknologi yter 115 hestekrefter og har maksimalt dreimoment 315 Nm. Peugeot har samme antall hestekrefter i sin Common-Rail motor, men har allikevel et dreiemoment på maksimalt 260 Nm.

Myk og forutsigbar

Avensis D4-D er en myk bil som passer en myk kjørestil. Når svingene kommer tett krenger den mye og det er litt jobbing som skal til for å holde den på rett kjøl. Allikevel er det ikke vanskelig, siden tilbakemeldingene fra styring og understell er gode. Avensisføreren opplever sjelden noe dramatikk bak rattet. Bilen er forutsigbar og trygg, og det er nok egenskaper som mange setter pris på.