Motor og kjøreegenskaper

Med den nye generasjonen Corolla som ble presentert for bare få måneder siden, fikk Corolla nye motorer. Vi har kjørt Corolla med den nye 1,4-literen.

Motor og kjøreegenskaper


Corolla fikk to nye motorer under panseret med den nye generasjonen som kom tidlig i år: en 1,6-liter med 110 hestekrefter og en 1,4-liter med 97 hestekrefter. Begge de nye motorene er VVTi-motorer, og i tillegg har Toyota beholdt den gamle 1,8-literen til å drive den firehjulsdrevne stasjonsvognsutgaven.

Svært fleksibel motor

Vi kjørte en Corolla med 1,4-liters motor og med utstyrsnivået Linea Terra -- som er den modellen Toyota regner med at de vil selge mest av. Denne motoren har et slagvolum på 1.398 ccm, og et dreiemoment på 130 Nm ved 4.800 omdreininger i minuttet. Den har 97 hestekrefter å dra med, som du har fullt utbytte av ved 6.000 omdreininger i minuttet. Selv om maksimalt dreiemoment krever 4.800 omdreininger i minuttet, kan den gi rundt 110 Nm allerede fra 2.000 omdreininger i minuttet og opp til 6.000 omdreininger, på grunn av de variable ventiltidene. Alt dette bidrar til en svært dravillig motor som drar svært jevnt og stabilt og som er svært fleksibel.

Fantastisk lavt forbruk

Mest fantastisk er kanskje forbruket. Vi kjørte japaneren både på landeveien og i byen, og vi fikk et svært så hyggelig forbruk på 0,69 liter per mil - også dette mye takket være de variable ventiltidene!

Ullen styring

Men så var det kjøreegenskapene. Dessverre er ikke disse like imponerende som motoren. Styringen er ullen, og spesielt dårlig er styrefølelsen rundt senter. Tilbakemeldinger kunne det med fordel vært mer av, og de som var kunne vært mer kontante og tydelige.