Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Grand Vitara V6 er en taus og momentsterk drivkilde. Kjøreegenskapene står i stil med motoren - ikke for høyt tempo, særlig ikke i svingene.


Suzuki Grand Vitara er utstyrt med en V6 motor på 2,5 liter og 144 hestekrefter. Dreiemomentet på 208 Nm oppnås ved et turtall på 3.500 omdreininger i minuttet.

Lite effekt

Til tross for at dette er en sekssylindret motor med fire ventiler per sylinder og et slagvolum på 2,5 liter, er effektuttaket svært moderat. 144 hestekrefter er ikke mye, og det merkes også under kjøring. Momentet trekker litt opp til 4.000 omdreininger, og etter det er det stopp. Det er ingen vits i å dra turtelleren mot rødmerkingen. Det resulterer kun i støy og høyt bensinforbruk.

Automatgir med høy utveksling

Noe av grunnen til de beskjedne ytelsene til Grand Vitara er at den er svært høyt giret. Toppfarten på første gir er cirka 75 kilometer i timen og på andre gir klarer Vitara cirka 120 kilometer i timen. Vi mener bilen burde vært en del lavere giret for å gi bedre ytelser og trekkvilje til tunge arbeidsoppdrag.

Automatkassen i Vitara er utstyrt med et par ekstra knapper i tillegg til girvelgeren. For å gire raskt fra fjerde til tredje er det bare å trykke på "overdriveknappen", og hvis du ønsker at girkassen skal sjalte litt raskere, finnes det en "powerfunksjon" som kan kobles inn.

Kjøreegenskaper som en terrengbil

Grand Vitara er en tung bil med sine 1.400 kilo. Dette bærer den preg av under kjøring. Rett frem på motorveien går det bra. Også på dårlige veier frem til seteren er Vitara i sitt ess. På svingete veier krenger bilen mye, men det gjør for så vidt ingen ting siden dette ikke er en av primæroppgavene. I krappe svinger understyrer bilen også mye, men dette vil ikke plage Vitaraeieren noe særlig siden bilen antagelig får et mye roligere liv.