Motor og kjøreegenskaper

Med 2,4 liter slagvolum og turbo, yter den 5-sylindrede motoren 200 hk. Dermed blir motorer fra konkurrentene sjanseløse, de må opp på 2,8-liters V6-motor for å tilby reell konkurranse.

Og siden slagvolum straffes i det norske avgiftssystemet, får dermed Volvo V70 2.4T en formidabel prisfordel. Grunnversjonen av V70 2.4T Aut er 517.500 kroner. Det er 30.000 mindre enn en A6 2.8 Aut, 110.000 kroner mindre enn BMW 528Ti A, og 180.000 kroner mindre enn en MB 280T Aut. Og V70 er fortsatt den kjappeste av de 5…

Og mens vi snakker om tallet 5: det er nettopp det som skiller V70 2.4T fra mange av dens konkurrenter. Motoren under panseret er fortsatt den 5-sylindrede motorblokka som Volvo har finpusset på over flere år. Og vel er den adskillig mer sportslig anlagt enn konkurrentene ovenfor, men den kan knapt kalles like komfortabel. Personlig har jeg sans for den potente fresingen fra motoren, men i denne prisklassen er det nok vel så mange som ønsker seg en silkemyk motor og den umiskjennelig fornøyde brummingen fra en V6-er. Eller en rekkesekser, vi får gjøre et unntak for BMW i denne sammenheng…

Sterk og tørst

I forhold til forrige versjon av denne motoren, har Volvo foretatt mindre endringer. Effekten har økt fra 193 til 200 hk, og dreiemomentet har hatt en tilsvarende økning fra 270 til 285 Nm. Fortsatt oppnås maksimalt dreiemoment ved 1.800 o/min. En liten detalj er at bensinforbruket har gått ned fra 1,09 til 1,04 (EU-kombinert. Tallene er sammenlignbare for V70 2.4T AWD, man. Gir, gammel og ny modell).

Dette tallet er det laveste for alle bilene vi har sammenlignet med, og forbrukstallet Volvo oppgir kan bekreftes av vår egen test, vårt snittforbruk var 1,07 l/mil, 0,2 l/mil under forbruket Volvo oppgir for vår testbil. Likevel synes vi tallet er høyt, det er kanskje snakk om en "psykologisk sperregrense" for vår del når vi reagerer på biler som bruker mer enn 1 liter på mila.

Men de som vurderer en slik bil bryr seg neppe om hvor mye -- eller lite -- den bruker. De er mer opptatt av om bilen leverer varene, og det gjør V70 2.4T så absolutt. Pustehjelpen fra turbinen er svært jevn, og motoren drar godt over hele turtallsregisteret, den virker enda mykere enn tidligere modell.

Med vekt på det sportslige

Den største forbedringen i forhold til tidligere modell er likevel kjøreegenskapene, selv om vår testbil ble litt skjemt av dekkene. Piggfrie vinterdekk er ikke akkurat vår preferanse når det er pluss 15 grader i lufta og tørr asfalt. Likevel er det ingen tvil om at styringen er adskillig mer presis enn tidligere, og nye V70 har ikke samme tendens til kraftig understyring som forrige modell. Bilen oppfører seg svært så nøytralt og forutsigbart.

Det er likevel et "men" her også. For selv om nye V70 har blitt adskillig bedre på dette området enn tidligere, har den et lite stykke igjen før den når samme presisjonsnivået som sine argeste tyske konkurrenter. Med nok et forbehold -- vi har enda ikke fått testet bilen med sommerdekk.