Motor og kjøreegenskaper

Det er her Toyota MR2 er i sitt ess. Den lette bilen blir drevet av en motor på 140 hestekrefter og kjøreegenskapene er noe av det mest underholdende vi har vært i borti.


MR2 er utstyrt med samme motoren som nye Celica. Det er en avansert 1,8 liters motor med 4 ventiler per sylinder og doble overliggende kamaksler. Motoren yter 140 hestekrefter ved 6.400 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er på 170 Nm ved 4.400 omdreininger i minuttet. For å oppnå et bedre dreiemoment har Toyota utviklet et system som de kaller VVT-i. Dette står for Variable Ventil Tider med intelligent styring. Du merker dette gjennom god trekkraft allerede fra lave turtall. Det fungerer veldig bra når svingene kommer tett og farten varierer konstant.

Fantastiske kjøreegenskaper

MR2 har et fantastisk veigrep. Den ligger klistret på veien og bilen tilbyr underholdning fra turen starter til du er hjemme igjen. I tillegg til at MR2 veier bare 975 kilo er bilen både kort, lav og bred. MR2 har i tillegg en sportslig girkasse hvor bevegelsene for å skifte gir er korte, og den er også trang og presis. Styringen er direkte og tilbakemeldingene fra hjul og understell er bra.

Skarp

MR2 reagerer momentant på dine bevegelser av rattet og den oppfører seg eksemplarisk og litt rampete. Dette skyldes mye den midtmonterte motoren som gjør at vektfordelingen blir 42% foran og 58% bak. De fleste biler er litt tyngre foran enn bak, og de har dermed også klare tendenser til understyring. MR2 lar seg lett styre med gassen, men motorplasseringen gjør at bilen lett snurrer dersom du sladden blir for bred.

Advarsel!

En liten advarsel er nødvendig. MR2 er et presisjonsverktøy som må behandles delikat og profesjonelt. Samspillet mellom hender og føtter er viktig for ikke å snurre helt rundt, noe som fort kan skje hvis du ikke vet hva du gjør.