Motor og kjøreegenskaper

En 2,8-liters rekkesekser i en bil som veier 1,8 tonn. En dårlig kombinasjon?

Det maler stille og behagelig under panseret på BMW 728 iA, turtelleren klatrer tappert oppover skalaen - og bilene i lyskrysset har forandret seg til små matchboxbiler i bakspeilet.

Jo da, 193 hester og et dreiemoment på 280 Nm gjør fortsatt susen - også i den tyngste av BMW sine luksuskryssere.

10,5 sekunder

Men noen racer er likevel ikke 728 iA, det beviser våre akselerasjonsmålinger med tydelighet. For på sprinten fra 0-100 kilometer i timen går det fort med drøye 10 sekunder av livet ditt, og dersom du er i utlandet - la oss si Tyskland - går det med 22,8 sekunder på å nå 150 kilometer i timen. Vår beste måling på sprinten fra 0 til 100 var 10,5 sekunder, trass i at BMW oppgir 9,6 sekunder.

Likevel mener vi at de 193 hestekreftene man tross alt rår over i BMW 728 iA holder til de langt fleste situasjoner. For 728 innbyr ikke til sportslig opptreden, den innbyr til nytelse, og ikke minst en så behagelig fremferd som mulig.

Steptronic - men hva er vitsen?

Noe ikke minst girkassen bidrar til. For den girer silkemykt, også under hard belastning. Likevel har vi litt problemer med å venne oss til den "manuelle" delen av girkassen, for det blir for dumt å sitte å rive og røske i en spak for å kunne gire manuelt når man kusker rundt i en 728 iA. Bilen er nemlig for komfortabel, det sømmer seg rett og slett ikke å jage bilen på høye turtall.

Gode kjøreegenskaper

Derfor blir det også feil å si noe negativt om at bilen, med sine 1,8 tonn, krenger mer enn hva godt er når svingene kommer tett - eller ved unnamanøvre for den saks skyld. Spesielt siden det, bortsett fra krengningen, ikke er noe spesielt å utsette på kjøreegenskapene. For styrefølelsen er god, bilen nøytral - og dersom du virkelig greier å sette deg opp i en situasjon du slett ikke trives med reddes du elegant av ut av situasjonen med DSC (Dynamisk Stabilitets Program).

Lettkjørt - men ikke i byen

Faktisk var vi litt imponerte over hvor lettkjørt BMW 728 iA er på smal og kronglete vei. For trass i at den er om lag fem meter lang, og har en bredde på snaue 1,9 meter er det ikke noen problemer med å kjøre 7-serien selv på den smaleste vei. I byen blir det imidlertid en annen sak, for blant parkerte biler, og små passasjer merker man med tydelighet at BMW 728 iA slett ikke er noen liten bil - og det var opptil flere ganger at vi takket høyere makter for PDC (Park Distance Control).