Motor og kjøreegenskaper

En ting er sikkert, hvis du vurderer å kjøpe en Citroën Xsara Picasso, bør du ta deg råd til 1,8-liters-motoren. 1,6-literen er i hvert fall ikke egnet for forbikjøringer.

1,6-literen med 90 hestekrefter ble etter vårt syn rett og slett for svak for den 1.240 kilo tunge bilen. Selv om Citroën Xsara Picasso ikke utgir seg for å være en sportsbil, tror vi at 15,8 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen vil føles vel dødt selv for "snille" trafikanter. Og ikke er motoren særlig gjerrig heller. Citroën oppgir et forbruk på 0,78 liter per mil ved blandet kjøring.

Nyutviklet 1,8-liter

Da setter vi heller vår lit til den nyutviklede 1,8-literen med 16 ventiler og 117 hestekrefter. Vi fikk ikke kjørt bilen med denne motoren, men regner med at den vil gjøre Picasso til en langt mer spenstig opplevelse. 1,8-literen bruker faktisk også mindre drivstoff enn 1,6-literen - 0,77 liter per mil. Picasso vil dessuten bli tilgjengelig med en 2,0 liters turbodieselmotor med 90 hestekrefter.

God romfølelse

Utenpå ser Picasso ut som en relativt liten bil. Men når du setter deg inn i bilen, føles den mye større. Store vindusflater og god plassutnyttelse forsterker inntrykket av en svært rommelig bil. Forsetene er relativt behagelige og de nedfellbare armlenene gjør langturen behagelig. Setene gir god sidestøtte for ryggen, mens sidestøtten for lårene med fordel kunne vært bedre. Og justeringsspaken for seteryggen er forferdelig knotete plassert.

Midtplassert og digitalt

Citroën har valgt midtplasserte instrumenter. Dermed blir det enklere å produsere biler for det britiske og det japanske markedet. I tillegg er speedometeret digitalt, noe som også kan fortone seg som uvant for mange. Picasso har ikke turteller, men er utstyrt med kjørecomputer, som betjenes med en knapp ytterst på vindusviskerhendelen. Vi forstår imidlertid ikke hvorfor Citroën har plassert fire knapper ved siden av speedometeret. For å nå frem til disse må man omtrent ta av seg sikkerhetsbeltet. Og hvorfor plassere hornet ute på lyshendelen, istedenfor på rattet? Resultatet er i hvert fall at det tar lengre tid å advare medtrafikanter.

Lettkjørt

Picasso er en lettkjørt og behagelig bil. Dempingen er fast uten å være stumpete, og hvis man ser bort fra noe dekkrumling, er det relativt lite støy som trenger inn i kupeen. Picasso er utstyrt med en god progressiv servostyring, noe som innebærer at rattet blir tyngre med økt hastighet. Citroën har tatt girspaken opp fra gulvet, forkortet den og løftet den opp til bilradioen. Dette fungerer greit, og fordi også håndbrekket er trukket svært nær førersetet, får du mulighet til å plassere lange gjenstander mellom forsetene.

Rundt 220.000 kroner

Men hva med prisen? Jo, ifølge Citroën Norge kommer den til å bli omlag 220.000 kroner for utgaven med 1,6-literes motor. Og det er ikke så verst. Både Opel Zafira og Renault Megane ligger på drøye 220.000 kroner med 1,6 liters motorer. Billigste utgave av Mazda Premacy ligger på 236.000 kroner, men den har vel å merke en 1,8 liters motor. Prisene på Picasso med 1,8-litere og turbodiesel er ikke klare.
Uansett, den som har lyst på en Citroën Xsara Picasso må smøre seg med tålmodighet. Citroën Norge forventer nemlig at de først kan starte å levere Picasso i Norge ved årsskiftet.

Relaterte saker:

Minitest: Xsara Picasso -- stevnemøte med tusenkunstner.