Motor og kjøreegenskaper

370 hester høres vilt ut, og er det. Men de er slett ikke noen heksekunst å temme - for understellet på Maserati 3200 GT står så absolutt i stil med ytelsene.

Motor og kjøreegenskaper

Det er ikke dramatisk å vekke de 370 hestene som hviler under panseret til vår Maserati 3200 GT til liv. Her er det ingen hysteriske bensinpumper som starter, ingen mekanisk støy - bare den lave, beroligende, lyden av en stor og sterk V8 motor som tålmodig venter på at du skal sette bilen i gir og gi gass.

For trass i V8 motorens enorme, og nærmest uttømmelige, lager av kraft, er den kultivert - og faktisk også komfortabel.

Krefter i overflod

Derfor er det heller ikke noe problem å nyte Maserati 3200 GT i fulle drag ved bykjøring. For motoren trekker jevnt fra lave turtall, og tusling i 40 kilometer i timen med 1.500 omdreininger på turtelleren tar motoren som den største selvfølgelighet. Likevel, byen er ikke der hvor 3200 GT trives best.

Den vil nemlig helst ut på landeveien, og gjerne der svingene kommer nokså tett. Der hvor du kan ligge i tredje - dersom du er hooligan - eller i fjerde - dersom du bare nesten er det - og nyte de enorme kreftene som motoren mobiliserer ut av sving etter sving etter sving. For skyvet fra motoren er dramatisk, noe ikke minst våre målinger viser. Ikke mer enn 3,2 sekunder brukte bilen på å akselerere fra 80 til 120 kilometer i timen i tredjegir. I fjerde gir gikk øvelsen noe "tregere" - men 5,2 sekunder er nå fortsatt nok til å skremme de langt fleste.

Vov, vov

Og holder du deg over 4.000 omdreininger i minuttet er 3200 GT ikke noe annet enn en landeveisrakett. Selv ikke all verdens klisjeer er nok til å beskrive hvordan denne motoren nærmest oversvømmer sansene med sine enorme krefter. Heller ikke lyden kan beskrives, for den lavfrekvente romlingen går etter hvert over i et hyl som mangler sidestykke - og når du slipper gassen åpner overtrykksventilene og slipper ut 1,1 bar. Med et bjeff.

Leken starter uten anti-spinn

Med slike ressurser under høyrebeinet er vi naturligvis takknemlige for at Maserati har vært generøse nok til å utstyre bilen med antispinn som standard - selv om vi slo den av ganske så raskt. For du må enten være inkompetent eller helt gal dersom du skal greie å gjøre manøvre med 3200 GT som resulterer i at veggrepet forsvinner. Og med en styring som sender krystallklare tilbakemeldinger, et understell som gjør det samme og ikke minst et veggrep som man må oppsøke lukkede områder for å utforske sier det seg selv at Maserati har lykkes med 3200 GT hva gjelder kjøreglede og kjøreopplevelse.

Og bare for å understreke det hele har Maserati montert en aldeles nydelig girkasse mellom motoren og drivhjulene. Ikke bare er den presis, men den er også herlig kort, og utvekslingene passer norske hastigheter som hånd i hanske.