Motor og kjøreegenskaper:

Allerede ved første gasspådrag og halvveis i første sving kjenner vi flamenco-rytmene spre seg i kupeen og rive oss med i en ildfull rekke av absolutte og udiskutable bevegelser. Men selv om kastanjettene hører med, er de kanskje litt vel ivrige i Ibiza.


Kjøreegenskapene til den lille spanjolen kunne ikke vært mer riktig i forhold til opphavsted. Med samme iherdighet og kontante bevegelser som en flamencodanser gjennomfører sin lidenskapelige dans, slik føles også lille Ibiza gjennom svingene. Du har god følelse med underlaget og kontakten med bakken er bra. Spanjolen gir fine tilbakemeldinger fra underlaget, og det samme kan sies om styringen: Gode tilbakemeldinger og en kontant styring som gjør svingete veier til en lek og en lidenskap.

Villig motor

Men selv om svingene tar slutt, trenger det ikke dermed å være helt slutt på moroa. Under panseret sitter en svært villig 1,6-liters motor som svært gjerne vil dras opp i en del omdreininger mer enn forbruket tjener på.

Denne motoren har et dreiemoment på 145 Nm ved 3.800 omdreininger i minuttet, og sammen med slagvolumet på 1.595 ccm og 100 hestekrefter som slår til ved 5.600 omdreininger i minuttet, blir denne spanjolen en virkelig kvikk og frekk liten kjekkas. Forbikjøringer og raske akselerasjoner er ikke noe problem - akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går unna på 10,7 sekunder. Motoren er også svært fleksibel.

Selv om dette i prinsippet er samme motor som finnes i en lang rekke andre VW-produkter, legger vi også merke til at Seat har finstemt eksosanlegget til å gi Ibiza et langt mer sportslig inntrykk. Faktisk både kjennes det og høres ut som om denne bilen går adskillig raskere enn en standard Golf -- selv om forskjellen på papiret er ganske liten!

Overivrige kastanjetter

Er du nå bitt av flamenco-rytmen og bare lengter etter å høre kastanjettene, så behøver du ikke ta turen helt til Spania for å få tilfredsstilt denne lysten. En tur i Oslos hullete gater med Ibiza er kanskje ingen fullgod erstatning, men du kan formelig kjenne kastanjettenes piskende slag gjennom marg og bein. Fjæringskomfort heter erstatningen - eller mer riktig: mangelen på fjæringskomfort. Spanjolen er svært stutt og hard på korte ujevnheter, som det dessverre er flust av i vårt langstrakte land, og spesielt merker du dette i lave hastigheter. På lange ujevnheter er komforten mye bedre - den er da bare fast og ikke lengre hard.