Motor og kjøreegenskaper

Tre sylindre og en liter slagvolum. Nei da, noen racer blir ikke Sirion - men livlig er den, og firehjulsdriften sørger for at du kan kjøre til døra.

Lyden fra en tresylindret motor er umiskjennelig - og du kan like gjerne venne deg til den med en gang. For turtall er den lille krabatens beste venn - og ditt våpen for å tyne ut de 55 hestene fra slagvolumet på 0,989 liter.

Ingen rakett

Og selv om våre målinger med all tydelighet viser at Sirion slett ikke er noen racer - akselerasjonen fra 60 til 100 kilometer i timen i tredjegir brukte Sirion 12,1 sekunder på - er motoren relativt seig ved lave turtall. Likevel må du nok regne med å gire en hel del dersom du skal sørge for at hastigheten skal opprettholdes - for 55 hester og et dreiemoment på 88 Nm har jo tross alt sine begrensninger.

Derfor legger du nok også spesielt godt merke til at girkassen ikke er blant de mest presise, og selv om ikke revers er giret du vil komme til å bruke mest kommer du også til å irritere deg over at det kan være plundrete å legge inn

Enkel, men effektiv

Firehjulsdriften i Sirion er enkel, men effektiv. For ved vanlig kjøring er det forhjulene som driver bilen, men en silikonclutch fordeler drivkrefter til bakhjulene dersom det oppstår hastighetsforskjell mellom de to akslene. Fordelene med systemet er at du ikke bruker nevneverdig mer bensin enn hva du ville ha gjort med ren tohjulsdrift - trass i at vi målte et forbruk på hele 0,79 liter per mil - og at du slipper å tenke på når du skal koble inn firehjulsdriften.

Ulempene er imidlertid at bilen ikke er like forutsigbar som en firehjulstrekker med 50/ 50 fordeling og at bilen kan bli "stiv" i krappe svinger - nettopp fordi hastigheten på de to akslene da blir forskjellig og at man får en sperrevirkning når silikonclutchen da kobler inn.

Trygge kjøreegenskaper

Trass i at måten firehjulsdriftssystemet er bygget opp på ikke gir ideelle kjøreegenskaper, er det i bunn og grunn lite å utsette på hvordan Sirion oppfører seg langs veien. Riktignok kunne vi tenke oss bedre styrefølelse og flere tilbakemeldinger fra understellet, men du skal gjøre store feil før det begynner å bli ubehagelig. For ved hurtig kurvekjøring understyrer Sirion - og den beskjedne motorkraften greier ikke å provosere frem overstyring på asfaltvei.

Sirion har med andre ord relativt trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, men tendenser til lastevekselreaksjoner i ekstreme situasjoner er ikke bra.