Motor og kjøreegenskaper

Utrolig nok, vil du kanskje si. Men ønsker du deg en Audi S6 men synes den er for dyr, får du bare venne deg til å stoppe ved dieselpumpa enn ved bensinpumpa når tanken er tom.


Nettopp på grunn av bilens formidable dreiemomentet (og den tunge motoren), trenger A6 2.5 Tdi også kraftigere bremser. Vi var på vår testbane og kjørte Audien varm. Akselerasjonen fra 0 - 100 km/t skremmer ingen, vår måling viste 9,5 sekunder med flittig bruk av Tiptronic-kassen.

Men så: 60 - 100 km/t kostet unna på 4,7 sekunder. Og 80 - 120 km/t brukte bilen 6,2 sekunder på. Og bremsene fungerte også: 29 meter var bremselengden fra 80 - 0 km/t, dog med et bedre underlag enn hva man finner de fleste steder.

Den beste motoren

I løpet av de siste årene har vi testet adskillige utgaver av A6, både med 1,8T, 2,4-liter, 2,8-liter og ikke minst 2,7 Turbo. Uansett blir vår påstand at ingen av disse motorene passer bedre til A6 enn 180-hesters varianten av turbodieselen.

Årsaken er at ingen av de andre motorvariantene tilbyr så mye dreiemoment på bunn av registeret som denne motoren, og det er tross alt nettopp i dette turtallsområdet mesteparten av normal bilkjøring foregår i.

Skal du utelukkende kjøre sportslig, kan det hende at 2,8 eller 2,7T-motoren er et noe bedre alternativ, for det er overhodet ingen vits å dra dieselmotoren over 4.000 o/min, den går aller best i området 1.500 til 3.600 o/min. Derfor må du legge deg til helt nye vaner og kjørestil for å få det sportslige ut av en slik motor, men med automatgir krever det likevel ikke alt for mye er vår erfaring.

Bombe

Ved praktisk og vanlig kjøring er det forbikjøringsegenskapene man først setter pris på. Et trykk på gasspedalen, og du er forbi. Og lyden er også riktig -- det er bare når motoren er kald og til en viss grad på tomgang at man kan gjenkjenne dieselraklingen. Men med turtall over 1.000 o/min er det lite eller ingenting som minner om en vanlig dieselmotor, snarere tvert imot. Den knurrer snarere enn knatrer, og lyden høres potent og villig ut. Og den er det også. Den er så nær en dieselbombe man kan komme.