Motor og kjøreegenskaper

Vi fikk ikke testet bilens terrengegenskaper særlig, men det er heller ikke det store poenget.

Motor og kjøreegenskaper


Bilen har nemlig bakkeklaring, firehjulsdrift og motor nok i massevis til å greie de vanskeligste hyttekneikene på Hafjell og litt til. På bakakselen er det dessuten en limited slip differensial som sikrer at det hele går trygt for seg.

Spesielt på vanlig vei. I og med at bilen er nokså liten, og Lexus har lagt vekt på gode kjøreegenskaper på normale veier, er dette den hittil livligste og mest lettkjørte terrengbilen vi har vært borti, ikke minst takket være motoren.

Sekser med fres!

Motoren er nemlig den aller beste grunnen til å vurdere RX300 fremfor andre biler. Vel er den litt treg ved lave turtall, men i mellomregisteret har den et heftig skyv, og i de øvre turtallsområdene går det friskt unna! Rødmerkingen begynner rett under 7.000 o/min, men det er bare for lydeffektens del at det er vits å dra bilen over 6.000. Men det holder i massevis!

At bensinforbruket er nokså høyt forbigår vi i stillhet -- har du råd til en slik bil er det sannsynligvis revnende likegyldig om bilen bruker 1 eller 1,5 liter pr. mil i gjennomsnitt.

Dekk avgjørende

På tørr og våt asfalt imponerte bilen med god retningsstabilitet, lettdoserte bremser og forutsigbare kjøreegenskaper. Vi noterte dessuten svært lite krengig, ytterligere et tegn på at bilen er strammet opp maksimalt for kjøring på landevei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dessverre sto bilen på piggfrie M+S-dekk (Mud + Snow, helårsdekk). Vår erfaring med slike dekk er at det er så mange kompromisser at de egentlig ikke egner seg til noe som helst. Dekkene var litt for myke i kanten slik at bilen begynte å understyre nokså tidlig, og bremselengden var heller ikke særlig imponerende.

Vi tilskriver dette dårlige dekk, og får bekreftet av importøren at kunder får levert bilen med separate sommer- og vinterdekk ved kjøp i Norge.