Motor og kjøreegenskaper

Sprintøvelser er ikke det Terrano II er best egnet til. Det var med en Mercedes C-klasse på tilhenger hengende bak, at turbodieselen kom til sin rett.


Nissan Terrano II er utstyrt med en turbodieselmotor på 2,7 liter som yter 125 hestekrefter. Dreiemomentet er gode 278 Nm ved 2.800 omdreininger per minutt og er i høyeste grad med på gi Terrano II den brutale trekkraften.

Brutal styrke

Vi fikk dessuten en gylden sjanse til å teste dreiemomentet på Terrano II. Det ble nemlig behov for å frakte en Mercedes C-klasse på henger over en strekning på cirka ti mil. Normal erfaring med tunge hengere er at de fleste biler "dør" fullstendig når du skal trekke så tunge lass. Dette gjelder ikke Terrano II. Du merker selvfølgelig at du har 1,7 tonn å dra på, men ikke så mye som du skulle tro. En firesylindret dieselmotor som brukte 18,8 sekunder fra 0-100 km/t, jobbet svært bra med den ekstra belastningen. At vi var imponerte er det ikke grunn til å legge skjul på.

Ingen kjapping

Fart og akselerasjon er derimot ikke Terrano II sin sterke side. Motoren vegrer seg virkelig når det er snakk om fartsøkning, og forbikjøringer kan du nesten glemme. Hvis det skulle bli nødvendig må du i hvert fall sikre deg god plass og planlegge nøye.

Suveren som feltkjøretøy

Vi trodde vi hadde firehjulsdriften koblet inn under vår lille feltopplevelse. Det hadde vi ikke, men fremkommeligheten var allikevel veldig bra. Med firehjulstrekk og reduksjonsgir koblet inn var det problematisk å finne nok stubber og stein. Terranoen kravlet seg frem uten og mukke og vi bøyer oss i støvet nok en gang.

På landeveien

Kjøreegenskapene på landevei lider litt under de gode terrengegenskapene. Det er tydeligvis ikke mulig å få til begge deler. Rett frem er det som vanlig ingen problemer, men når svingene kommer blir det verre. Bilen krenger mye og grepet er ikke det beste. Styringen er også veldig upresis og kjappe bevegelser med rattet fører til bevegelser som er vanskelig å kontrollere.