Motor og kjøreegenskaper

Toyota Camry 2.2 Aut. er ingen sportsbil, men har krefter nok til å takle en forbikjøring eller tre. Kjøreegenskapene kjennetegnes ved stikkordene trygghet, lydighet og komfort.

Toyota har vært relativt forsiktige med uttaket av hestekrefter fra rekkefireren som sitter i Toyota Camry 2.2. Motoren utvikler nemlig bare 130 hestekrefter, eller omlag 60 hestekrefter per liter slagvolum. Et såpass beskjedent effektuttak skulle borge for at motoren vil tåle mange tusen mil. Heller ikke dreiemomentet er voldsomt, 196 Nm ved 4.200 omdreininger per minutt.

Akseptabel akselerasjon

Tallene høres relativt beskjedne ut, spesielt tatt i betraktning at bilen veier over 1,4 tonn. Men Camry 2.2 Aut. klarte faktisk i vår måling å oppnå hundre kilometer i timen på 12 sekunder. 80 til 120 kilometer gikk unna på akseptable 9 sekunder.

Kraften overføres til forhjulene ved hjelp av en automatgirkasse. I stedet for å lage en ordinær firetrinns girkasse, har Toyota valgt å satse på en tretrinns med overdrive-funksjon. Og denne løsningen fungerer meget bra.

Vil ikke i første

Girkassen svarer relativt raskt på gasspådrag, og veksler på en myk og behagelig måte. Vi ble imidlertid litt irritert over at girkassen nekter å gire ned til førstegir ved kickdown hvis du har høyere fart enn 45 kilometer i timen. Dette til tross for at førstegiret, når du først har det inne, rekker til godt over 60 kilometer i timen. Motorstøyen er godt dempet, men trenger gjennom torpedoveggen ved høye turtall.

Camry er retningsstabil, noe du har stor glede av ved harde oppbremsinger. Selv ikke ved full nødbrems trekker Camry til noen av sidene. De blokkeringsfrie bremsene fungerer bra selv på grusvei og er lette å dosere. Camry er utstyrt med skivebremser både foran og bak, og har ikke problemer med å takle gjentatte nedbremsinger fra høy hastighet.

Udramatisk

Hvis du beveger deg ut på svingete vei, vil du finne ut at bilen oppfører seg særdeles udramatisk. Førsteinntrykket er at bilen gir dårlige tilbakemeldinger om hva den foretar seg. Dette skyldes rett og slett at grensen for at bilen skal begynne å understyre er relativt høy, og når understyringen kommer, skjer det hele rolig og avbalansert. Går du for kjapt av gassen, går bilen helt udramatisk over mot overstyring, og krever kun en rask rattkorreksjon.

1,08 på mila

Camry veier som nevnt over 1.400 kilo og har automatisk girkasse. Den er derfor ikke blant de gjerrigste bilene på markedet. Vi målte 1,08 liter per mil ved blandet kjøring, noe som med dagens norske bensinpriser blir en relativt dyr fornøyelse. Forbruket er imidlertid ikke alarmerende høyt, bilens størrelse tatt i betraktning.