Motor og kjøreegenskaper

Nissan har god kunnskap om dynamiske kjøreegenskaper, og storbilen Maxima er intet unntak -- den er bare større og litt tregere.


Til vanlig legger du knapt merke til annet enn at bilen virker littegranne tung på rattet. Det er først når svingene kommer tett at du oppdager at årsaken neppe er tung styring, men treg styring. Rattutsalgene som behøves for å svinge fra den ene til den andre siden er nemlig ganske store!

Men så er da heller ikke Maxima en dynamisk orientert bil. Den er en….kremt….bil for mannspersoner som er godt over 50, og som gjerne bruker hodeplagg når de sitter bak rattet i en bil. Neida. Så ille er det kanskje ikke, men ett er sikkert, skal du ha en livlig storbil er Nissan Maxima feil valg, eller du må sette på langt mer sportslige dekk enn hva som sto på vår testbil. Og kanskje miste litt retningsstabilitet med det samme.

Tidlig og tydelig

Under krevende svingøvelser, i unnamanøvre og lignende, er dette fenomenet svært mye tydeligere. Du må jobbe som bare det med rattet, men bilen gir deg overhodet ingen overraskelser. Understyringen kommer tidlig og tydelig, men grensen for slipp er langt fra nådd, understyringen minner deg bare om at du bør slappe av eller våkne opp.

En av hovedårsakene til at ingenting blir særlig dramatisk finner vi sannsynligvis i bilens formidable retningsstabilitet både rett frem, under kraftig oppbremsing og i sving. Selv om du understyrer i en sving, kan du slippe gassen og begynne å bremse (med andre ord: gjøre alt feil), og likevel komme fra det med liv, helse og ære i behold.

Skudd for baugen

Det området Nissan Maxima faller helt gjennom på, befinner seg under panseret. For vel er det hyggelig med en vellydende V6'er under panseret, men kombinasjonen av dennes manglende vilje i bunn- og toppregisteret samt en automatkasse som virker uvanlig lite sjaltevillig, sliter Maxima med å komme seg opp i fart. Et eksempel: Med manuell girkasse greier en Maxima 2.0 0-100 km/t på 11,3 sekunder. Knapt nok fort, men motorens sterke side er mellomregisteret, slik at vi regner med at akselerasjon under fart er langt bedre.

En Maxima 2.0 med automatkasse bruker 14,1 sekunder på samme øvelse. Våre testresultater ga 14,6 som beste tid. Det er slett ikke imponerende, og øvelsen 80 - 120 km/t brukte vår testbil 11,9 sekunder på. Det var nesten 3 sekunder tregere enn Opel Omega 2.2 aut og Toyota Camry 2.2 brukte.

Og Nissan kan ikke skylde på vekt, den er 100 kilo lettere enn Omega.

For å unngå problemet med den trege kassen, må du enten kjøpe Maxima med manuelt gir, eller du må slenge 515.000 kroner på disken for å få deg en Maxima 3.0.