Motor og kjøreegenskaper

Det skal ikke mye fantasi til for å tro at 180 hestekrefter i en slik bil skulle innby til mye gøy. Det gjør det imidlertid ikke. Audi A3 Turbo tilbyr rett og slett ikke nok moro for pengene.

Motor og kjøreegenskaper


Audi A3 Turbo Quattro er utstyrt med en firesylindret motor med 20 ventiler og turbolading. Motoren er på 1,8 liter og yter 180 hestekrefter ved 5.500 omdreininger i minuttet, og ikke minst; dreiemomentet ligger på hele 235 Nm mellom 1.950 og 5.000 omdreininger per minutt.

Kultivert og sterk

Motoren trekker kraftig fra cirka 2.000 omdreininger og den er overraskende bra gjennom hele registeret. Forbikjøringer kan foretas i nær sagt hvilket gir som helst. Og etter en tur til Bergen er vi imponerte over arbeidsvilligheten til 1,8-literen.

Hvis det er råskap du er ute etter er derimot ikke Audi A3 øverst på din ønskeliste. Selv om vi målte 0-100 kilometer i timen på 7,6 sekunder har du alltid følelsen av at det går harmonisk for seg.

Merkelig firehjulstrekk

Den nye Haldex-koblingen som brukes i Audi med tverrstilt motor fungerer slik at den kobler på bakhjulene hvis et av forhjulene spinner. Dette høres ikke så galt ut i utgangspunktet, men i visse tilfeller kan det være relativt kritisk. Bilen er plaget med understyring og det blir ikke bedre av at bakhjulene kobles inn i kritiske situasjoner. Da ender det bare med at bilen begynner å understyre mer.

Systemet er med andre ord ikke egnet til annet enn å gi deg bedre fremkommelighet når underlaget består av snø og is.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Best rett frem

På grunn av nevnte understyring er ikke de krappeste svingene det som A3 Turbo liker best. Det er når slettene åpenbarer seg at Audien virkelig kommer til sin rett. Motoren trekker godt og du kan virkelig nyte god retningsstabilitet og presise kjøreegenskaper. Her beviser Audi at A3 Turbo Quattro ikke er noen ordinær "GTI-bil", men en skikkelig langdistansekrysser.

Pass på bremsene

A3 Turbo innbyr til å trå på gassen. Den er rask og skulle du prøve deg på utenlandske motorveier i uhemmede hastigheter bør du beregne deg lang bremsestrekning. Vi opplevde nemlig at bremsepedalen, allerede etter et par kraftige nedbremsinger fra høy hastighet, forsvant langt ned i teppet og at bremsene fadet kraftig.