Motor og kjøreegenskaper

For å leve opp til gamle GTI-tradisjoner må GTI-biler gå fort. Dette krever mange hestekrefter og Polo GTI skulle egentlig ha nok av det.


Polo GTI er utstyrt med en 1,6-liters motor med 125 hestekrefter og fire ventiler per sylinder. Ingen Polo har noen gang hatt så mye effekt, men det trengs mer for at bilen skal bli en fullblods GTI.

Treg

Alle testbiler må gjennom omfattende målinger av akselerasjon og fleksibilitet. Vår beste måling fra 0-100 kilometer i timen ble på 10,2 sekunder. Dette representerer ikke ytelsene til en GTI. Da burde tallene vært nede på 8,5 sekunder. Fleksibiliteten er heller ikke all verden å skryte av. Min sidemann bedrev mimikk av typen skjære-over-halsen og trekke-i-snora-på-badet mens Poloen slet seg oppover i hastighet. Skal det bli moro å kjøre denne bilen må effekten opp!

Litt guffe er det allikevel

Hvis du skal få noe fart må motoren presses opp i turtall. Mellom 5-6.000 omdreininger i minuttet blir det litt fart på sakene og det er tendenser til GTI-oppførsel. Støynivået blir dessverre deretter og det krenger mye, men det tar vi ikke så tungt så lenge det er gøy.

God i svingene

Polo GTI er en liten og lett bil og kjøreegenskapene er deretter. Den er kvikk og lettstyrt og det er oppmuntrende når svingene kommer tett. Styringen er presis og det er lett å kaste bilen fra side til side. Under normal kjøring understyrer bilen pent, men det er ikke vanskelig å sette opp bilen foran hver sving. Da hjelper baken til med å få bilen gjennom svingene og underholdningsfaktoren er høy.

Gode høyfarts egenskaper

På vårt strengt tilmålte friområde på Gardermoen fikk vi så vidt testet litt av høyfarts egenskapene til Polo GTI. Den er svært retningsstabil og kontrollerbar til å være så kort og butt. Kraftig nedbremsing med tilhørende svinger gikk også svært bra. Tilbakemeldingene fra understell og dekk er så gode at denne bilen kan du få til å danse helt etter din pipe.