Motor og kjøreegenskaper

Å hoppe frem og tilbake mellom Mercedes C200 og Lexus IS200 på utfordrende veier, er å ta snarveien mellom to forskjellige verdener. De representerer på hver sin måte ytterpunkter.

Motor og kjøreegenskaper

Testvinner Motor: Lexus IS200
Testvinner kjøreegenskaper: Lexus IS200

Vi får ta karamellen først: motoren. Slagvolumet er omtrent likt, og det skiller ikke veldig mye i effekt heller, C200 Komp. har 8 hk mer å rutte med. Men kompressoren sørger for et betydelig høyere dreiemoment (35 Nm) som er tilgjengelig over et langt bredere område enn hva IS200 sin rekkesekser kan vise til.

Dermed blir C200 både kjappest og mest fleksibel av de to duellantene. På sett og vis sier vi likevel: Hva så? For selv om C200 Kompressor har en av verdens mest solide og effektive rekkefirere under panseret, kan den ikke måle seg mot en av verdens aller grommeste rekkeseksere. Verken når det gjelder lydbilde eller toppytelse.

Er ikke disse egenskapene viktige for deg (og det er de sjelden til daglig kjøring) er konklusjonen likevel at Mercedes vinner duellen under panseret, dette er en motor som passer C-klassen nærmest perfekt, og den har en kombinasjon av pris/ytelse som burde være svært interessant for potensielle C-klassekunder. Men en så god bil fortjener et langt bedre lydbilde samt den bedre komforten en sekssylindret motor gir.

I tillegg må det nevnes at IS200 er forbausende gjerrig på drivstoff, etter en solide dose testkjøring der begge bilene hadde vært gjennom et krevende testprogram med akselerasjonsmålinger og lignende, lå IS200 på ca. 0,95 l/mil, mens C200 lå på 1,02 l/mil.

Langt på vei

På landeveien kjennes forskjellen i motortankegang svært godt. Når bakkene blir bratte eller bilen er tungt lastet, merker man med all mulig tydelighet at C200 er adskillig mer fleksibel enn IS200, den holder et langt lavere turtall og skifter gir langt sjeldnere enn japaneren.

Kompressoren har også den åpenbare fordelen at den gir umiddelbar pustehjelp til motoren allerede fra svært lave turtall, og det er langt fra tilfelle med Lexusen. Men det er en viktig forskjell likevel: med IS200 er det en fornøyelse å skifte gir, det går kjapt og mykt, mens den nye girkassen fra Mercedes må være den dårligste Mercedes har satt i serieproduksjon. Særlig når den får høye turtall å jobbe med blir den hakkete, og girskiftene oppleves som alt annet enn milde og vennlige.

På svinger og brostein

Mercedes har markert ganske sterkt at nye C-klasse skal være mer dynamisk og mer sportslig enn før. Og vi betviler det ikke. Men så var heller ikke gamle C-klasse kjent for å være dynamisk heller. Med andre ord: Mercedes har et langt stykke å kjøre før deres nest minste modell kan regnes som sportslig.

Vi har hevdet at IS200 er den mest sportslige i denne prestisjeklassen, og holder definitivt fast ved det. Jo tettere svingene kommer, jo bedre trives den. Bilen gir deg fantastiske tilbakemeldinger om hva den driver med og hvor mye du har å gå på, og styrerespons og -presisjon er formidabel!

Det er her det skorter for C-klasse. Vel kan du gjøre nær sagt hva som helst med denne bilen, men den virekr tungt, treg og uvillig sammenlignet med Lexusen. Selv om den kan kjøres sportslig, oppleves den langt fra som dette.

Komforten er -- naturlig nok -- et helt annet kapittel.