Motor og kjøreegenskaper

Det kunne knapt vært verre. Regnets knatring mot sufletten høres ut som maskingeværild, og foran oss ligger veien. Dyvåt og lite innbydende - det er godt Audien har Quattro. Eller er det?

Publisert
Motor og kjøreegenskaper

Audi er stolte over sitt firehjulsdriftssystem, Quattro, og med rette. Det har jo tross alt gitt Audi heder og verdighet med utallige seire på rallyløyper verden over. I TT kunne man likevel ikke bruke dette systemet fordi motoren er montert på tvers av kjøreretningen. Derfor er firehjulsdriftsystemet det samme som man finner på Skoda Octavia og Volkswagen Golf. Spør du oss kunne de godt ha spart seg.

For systemet er ikke permanent, det overfører kraft til bakhjulene først når forhjulene spinner. Firehjulsdriften er med andre ord mer beregnet på fremkommelighet, enn på å gi stabilitet ved hurtig kurvekjøring. Slik sett er Honda S2000 mer ærlig, her er det bakhjuldrift - og ferdig med det.

Styr med gassen

Ute på veien er også forskjellene store, og S2000 står klippestøtt som den store seierherren. Denne bilen er et presisjonsverktøy, den gir tilbakemeldinger som ikke er til å misforstå, styringen er presis og på svingete vei gir den så mye kjøreglede at det nesten kan bli for mye av det gode. Kjøreegenskapene er naturligvis i toppklasse, og bilen er forutsigbar. For høy hastighet inn i en kurve kvitteres med understyring som gradvis går over i overstyring, også er svingen kun ett minne om en fantastisk dans.

Til sammenlikning blir TT mer som en "Rumba med Gunn", litt klossete, håpløst understyrende - men forutsigbar som et sveitsisk atomur - og kjedelig som en norsk spillefilm fra 60-tallet. Visst kan du kjøre fort på svingete vei også med TT, men det gir ikke i nærheten den samme gleden som med S2000.

Vi mistenker at det ikke bare er Quattro-systemet i TT som sørger for de litt klossete kjøreegenskapene. Audi TT veier nemlig 1.495 kilo, det er 235 kilo mer enn S2000.

9.000 omdreininger

Under panseret er forskjellene også store. Audi har fire sylindre, 1,8 liter slagvolum og turbo. Dermed har de hentet ut 225 hester og et dreiemoment på 280 Nm ved 2.200 omdreininger. Honda har gått andre veier, men også de har en firesylindret rekkemotor, dog med to liters slagvolum. Turbo er erstattet av VTEC og ytelsen er 240 hester ved hysteriske 8.300 omdreininger mens 204 Nm hentes ut ved 7.500 omdreininger.

Å kjøre er bilene så forskjellige som det går an, for Audien trenger ikke turtall for å yte sitt beste, mens Hondaen ikke våkner før turtelleren har passert 6.000 omdreininger. Dermed må du "stresse" mer for å hente det beste ut av Hondamotoren, men TT kan du kjøre mer avslappet og fortsatt ha mer enn nok skyv. Likevel vinner Honda, rett og slett fordi motoren er mer teknisk avansert enn 1,8-literen til Audi, og fordi man blir så enormt betatt av hvordan denne motoren leverer kreftene.

Testvinner motor og kjøreegenskaper

  • Testvinner motor: Honda S2000

  • Testvinner kjøreegenskaper: Honda S2000
  • Mer om

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer