Motor og kjøreegenskaper

Med to liters slagvolum og kompressor blir SLK 200 ML en lett konstruksjon. Forbausende lett.

Med tanke på utvendige mål skiller den seg ikke vesentlig fra konkurrenter som Audi TT og BMW Z3, den er 3 - 4 cm kortere ann TT og Z3, 14 cm smalere enn TT, men 3 cm bredere enn Z3, og den er 1 cm lavere enn Z3, 7 cm lavere enn TT.

Men så skulle man kanskje tro at SLK ble en del tyngre nettopp på grunn av takkonstruksjonen. Så feil kan man ta. TT er en skikkelig tungvekter, den veier 235 kg mer enn SLK, Z3 2.8 veier 65 kilo mer.

At Z3 2.8 veier noen kilo mer med sin store motor er ikke overraskende, men at Audi TT 1.8T (180 hk) veier 1.430 kilo er en stor overraskelse, TT stiller i Sumo-klassen, for å si det mildt.

Nennsom balanse

Vi merket SLK 200 ML sine velproposjonerte kilo på landeveien. Bilen har en glimrende balanse, den er verken fremtung eller baktung, og sammen med et godt beregnet understell skal du virkelig gjøre deg flid for å få SLK til å finne på unoter. Det er nesten så ESP (Elektronisk stabilitetskontroll) er en total overdrivelse på denne bilen.

Dessverre er styringen for tung, og gir få tilbakemeldinger om hva bilen finner på. Men når tilvenningsperioden er over, og du begynner å bli godt kjent med SLK, setter du sannsynligvis pris på dens presise styring og gode retningsstabilitet -- mangelen på tilbakemeldinger til tross.

Kraftig nok

Motoren har dessuten godt med dreiemoment hele veien på grunna v kompressormatingen. Den er ikke spesielt kjapp på lave turtall, men gi motoren litt spillerom og la automatkassen ta hånd om kreftene på egenhånd, og det er få grenser for hvordan du kan leke med denne bilen.

Det eneste området vi finner rom for forbedring er stabilitet under kraftig oppbremsing, der bilen blir litt vinglete. Dette er hovedårsaken til at vi slett ikke ønsker kraftigere, og dermed tyngre, motor plassert under panseret. Det er sikkert kompensert med kraftigere bremseskiver, men likevel -- en så fin balanse som i SLK er det få som kan fremvise.

Honda S2000 er muligens et unntak i så måte, men da snakker vi om en rendyrket sports-roadster som knapt kan sammenlignes med SLK.