Motor og kjøreegenskaper

225 hk fra en turbomatet 1,8-liter lyder heftig, og er det også. Selv om det ikke kjennes slik ut.

Audi har nemlig greid kunststykket å hente ut svært så jevn effekt fra motoren, som virkelig må regnes som kultivert. Slik sett er motoren definitivt en perle å bli forelsket i.

Da er det synd at bilen er så forbasket tung. Egenvekten er på formidable 1.495 kilo. Ettusenfirehundreognittifem. Pluss fører og passasjer og firehjulsdrift.

TT Roadster er såpass kort at Audi måtte ty til A3/Golf-plattform, hvilket innebærer Haldex-kobling der driften egentlig ligger på fremhjulene. Det er først når forhjulene slipper at kraften overføres til bakhjulene.

Tung, men kjapp

Audi oppgir selv at TT Roadster med 225 hk skal kunne gjøre 0 - 100 km/t på 6,7 sekunder. Vi var ikke i nærheten av å greie slike tider med to personer og relativt full tank, vår måling lød på 7,9. Vi kunne nok ha greid noe lavere tider dersom festet ikke hadde vært så godt på vår testbane, det var ikke mulig å få bilen til å slippe ørlittegrann til å begynne med (for å få turbotrykket i taket fra 10 km/t) uten å mishandle clutchen fullstendig. Hvilket vi valgte å ikke gjøre.

I fleksibilitetstester gikk det derimot upåklagelig, og TT'en vant mot Honda S2000 som vi hadde til test i nesten alle øvelser, unntatt 60 - 120 km/t med fritt valgt gir (hvilket betød fra 2. til 3. gir med begge bilene), her vant S2000 med ett sekund!

TT'en har med andre ord en imponerende fleksibilitet, og drar godt fra bunn av alle gir, hvilket er mer enn man kan si om S2000, som trenger sånn omtrent 4.500 o/min før det skjer noe som helst, og som allerhelst trives fra 6.000 til 8.800 o/min!

Vond å vende

Men selv om Audien går fort og komfortabelt rett frem, bød svingete veier på problemer. Her merker du for alvor at TT Roadster er tung, og at Haldex-clutchen langt fra er ideell til denne bilen. Slå av ESP, gå inn i en sving og gi gass på vei ut. Resultat: Bilen går rett frem. Den svinger overhodet ikke, men du kan virkelig høre at Haldex'en jobber på overtid.

av gassen uten ESP, og hekken kommer som et skudd. Slå på ESP, og resultatet er at ESP'en jobber overtid…

Sammenlign direkte

Dersom du greier å dosere gass og brems riktig i forhold til underlaget, kan TT'en være leken nok, og det er sannsynligvis først når du får sjansen til å gå direkte fra TT til en bil som Honda S2000, BMW M Roadster eller Mercedes SLK på samme type vei du vil legge merke til at TT'en er den tyngste og tregeste av alle sammen.

Dette skyldes også at du må jobbe som en helt med bilen. For selv om motoren er fleksibel, er girkassen så tettsteget at du må sjalte hele tiden for å ligge på optimalt turtall, og da hjelper det ikke mye at girspaken er plassert langt vekk fra deg (i forhold til nevnte konkurrenter), og at girkassens presisjon ikke er den aller beste.

Undertegnede skribent er fullstendig klar over at han nå pådrar seg svært mange Audi-entusiasters vrede, og regner med å få e-postkassen fylt med trusler om både dette og hint. Min oppfordring før dere så gjør: Finn en svingete veistrekning (Rudskogen, for eksempel), ta med de tre nevnte konkurrenter og prøv selv før dere konkluderer med noe som helst.

Sorry. Livet er hardt.