Motor og kjøreegenskaper

Motorene på de to er nesten identiske hva ytelser angår. Kawasaki har tre hestekrefter mer og Suzuki har fire newtonmeter mer i dreiemoment.


Suzuki GSX 1300 R har en motor på175 hestekrefter og 138 newtonmeter. Den trekker kraftig over hele registeret og har knapt en eneste svakhet.

Kawasaki ZX-12R har omtrent samme ytelsene som Suzuki. Motoren i Kawasaki yter 178 hestekrefter og har et dreiemoment på 134 newtonmeter.

Nesten likt

Du skulle tro at dette ikke har noen betydning, og det er omtrent riktig. Allikevel er Hayabusa et hestehode foran hele veien. Under vår testing av fleksibilitet klarer ikke ZX-12R å henge med. Til tross for nyutviklet motor og noen flere hestekrefter blir den slått av Hayabusa. Vi bytter førere og prøver alle kombinasjoner med forskjellige hastigheter og gir. Konklusjonen må bli at Suzuki fortsatt er raskest.

Det er dramatisk forskjell på støynivået på de to. Suzukien bråker mye i forhold til Kawasakien og den bærer mye mer preg av å være en R-sykkel.

Smidighet

Begge syklene er godt egnet til å kjøre fort rett frem med. Det var det som var meningen når syklene ble konstruert. Å være i besittelse av den raskeste modellen har vært en evig krig mellom de fleste merkene. Det som kanskje har kommet litt i skyggen har vært syklenes evne til å fungere på svingete veier og under mer normale forhold. Hayabusa er den mest sportslige av de to. Den er mer kvikkstyrt og mye mer smidig enn ZX-12R. ZX-12R er tung å brekke ned i svingene og det blir slitsomt i lengden.

Rett frem

Begge syklene er suverene på langstrekkene. Motorene trekker vilt og den største utfordringen er å holde seg fast. Kawasakien er svært stødig og går som ei kule. Suzukien har et mer livlig chassis, men er allikevel også svært kompetent på de rette strekkene.

Girkassa på Hayabusa er mye glattere enn på ZX-12R. Sjaltingen går lettere og det er heller ikke så mye skrap og smell mellom hvert gir.