Motor og kjøreegenskaper

Standard, men tilstrekkelig er stikkord for C70 sin motor.

Publisert
Motor og kjøreegenskaper

Vi kan ikke helt se behovet for å legge til 60.000 kroner for å få en 2,4-liters motor med 193 hk mot vår testbil som hadde 2,0-liters motor med 163 hk. Denne bilen er ikke bygget for opptreden på en sportslig kjørearena, og da holder toliteren i massevis.

Motorens 230 Nm er nemlig mer enn tilstrekkelig for å bevege bilen uanstrengt nær sagt uansett forhold, og kombinert med automatgiret gir bilen en helt riktig "glidende" følelse.

Kan om den vil

Vi kritiserte Volvos valg av dekkdimensjon (225/50R16) som bidrar til en svakere komfort enn nødvendig. Imidlertid gir dekkene et formidabelt veigrep, og C70 er også enkel å forholde seg til. Går du for sterkt inn i en sving, kvitterer bilen med en understyring -- og karosseribevegelser som er såpass sterke at du ikke ønsker å repetere øvelsen.

Riktignok er C70 cabriolet stivere enn sin svenske konkurrent Saab 9-3 cabriolet -- den helt store cabrioletskjelven uteblir i C70. Men det er godt merkbart at C70 ikke har avstivningen i taket som for eksempel C70 Coupe byr på.

Relativt rimelig

I og med at de sportslige kjøreegenskapene er nedprioritert, inviterer ikke C70 til den ekstreme bruken av høyrepedalen, og vi antar at dette reflekteres i fornuftige forsikringspriser i enkelte selskaper. I tillegg er bensinforbruket på nokså beskjedne 0,92 l/mil (vår måling), vi sier beskjedne siden vi tar i betraktning at bilen er nokså tung med sine 1.599 kilo. Det er nesten 200 kilo mer enn 9-3 og 50 kilo mer enn CLK 230 kompressor som tross alt har større slagvolum og tyngre motor å slepe på.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer