Motor og kjøreegenskaper

Mitsubishi og Honda kniver om å være Japans teknologiske spydspiss innen motorutvikling, men går i ulike retninger. Mitsubishi har blant annet et sterkt fokus på lavt forbruk. Selv på en 3,5-liters V6-motor.

På denne typen biler er det sjelden man finner de hotteste teknologiske nyvinningene. Rå kraft og tungt dreiemoment hentet fra store slagvolum, er parolen. Mitsubishi går motsatt vei, og viser at det nytter.

Men "skarve" 3,5-liters slagvolum har Pajero den minste av bensinmotorene i det gode skogselskap. Både Jeep Cherokee og Ford Explorer har 4,0-litersmotorer som minste alternativ, til tross for dette må de se seg slått både på dreiemoment og effekt. Selv om Pajero har lavere forbruk enn begge.

Men Mitsubishi-motorens 3,5 liter slagvolum blir for spedt til å hamle opp med dreiemomentet til konkurrentene som ligger på rundt 4,5-liters slagvolum. Det skulle da bare mangle.

Poenget er at Mitsubishi henter ut en stor gevinst i form av lavere slagvolum, dermed lavere vekt og bedre balanse i bilen.

Avansert 4WD

Pajero har sterke kort på hånda når den tas med på tur i skogen. Bilen firehjulsdrift fordeler kreftene normalt 33/67 foran/bak, ved behov endres dette kjapt til 50/50 ved hjelp av en viskosekobling på midtdifferensialen (som for øvrig er laget i kevlar og derfor kan deformeres i en kollisjon for å unngå at den punkterer bensintanken). Ved normal kjøring sjalter du over til 2WD, og du kan trygt bytte mellom 2WD og 4WD i opp til 100 km/t så lenge du slipper gasspedalen.

Dersom du begynner å bevege deg godt utenfor allfarvei, legger du inn firehjulsdrift med lav utveksling, i tillegg kan du trykke på en knapp for å sperre bakre differensial. Dermed kan du krabbe av gårde selv om bare ett eneste dekk har feste…

Sleipe steiner

I testperioden fikk vi faktisk bruk for denne funksjonen, etter å ha vært ute på en hytte for å levere sofaen vi omtalte i åpningsartikkelen. Vi kjørte nemlig helt frem til hytta, som normalt ikke er forbundet til om

verdenen med vei, annet enn et kjerrevei der det hittil bare har kjørt traktorer. Midt i den verste kneika er det glatte, store steiner, og plutselig gled vi litt bakover på disse. Bare 1 til 2 av hjulene (venstre foran, høyre bak) hadde delvis feste, men ved hjelp av full sperring av mellom- og bakaksel kom vi oss videre som en lek. Sannsynligvis kunne vi kjørt med høy utveksling og firehjulstrekk dersom bilen hadde terrengdekk -- hvilket den ikke hadde.

On-Roader

I løpet av testperioden på en uke tilbakela vi om lag 1.200 kilometer (hvorav drøyt 2 kilometer i tøft terreng og 60 - 70 kilometer på grusveier i Vassfaret (men terrengkjøringen var ikke i Vassfaret, den fant sted på Hurum).

Med andre ord: vi kjørte mye. Og det var ikke vanskelig å trives bak rattet i nye Pajero, som krenger relativt lite til terrengbil å være, som har en presis og god styring, og som faktisk trygt kan kjøres også med bare bakhjulsdrift på våt vei, det tok forbausende lang tid før hekken begynte å slippe sjenerende mye, og det hele var fullstendig udramatisk.

Skal vi sette fingeren på noe, må det være plasseringen av girspaken, der Mitsubishi i likhet med Audi har plassert sjaltesporet for manuelt girskifte til høyre for den ordinære sjaltegaten, altså lengst mulig vekk fra sjåføren. Problemet er imidlertid mindre på en Pajero der du nesten sitter oppå girspaken, enn i en Audi A6 der girspaken befinner seg godt til siden for deg.

Upålitelig elektronikk

Gjennom testperioden målte vi gjennomsnittsforbruket til å være 1,24 liter pr. mil. Det er ikke spesielt mye for en slik bil. Problemet er at bilens egen elektronikk oppga forbruket i samme periode til å være 1,13 liter pr. mil, en misvisning på nær 10 prosent!

I tillegg begynte bilen å gi fra seg varsellyder om at vi hadde under 50 kilometer rekkevidde før bilen hadde under kvart tank. Vi kjørte til elektronikken sa fra at rekkevidden var null kilometer, fylte tanken, og oppdaget at jeg hadde fylt 60 liter drivstoff på en tank som visstnok skal romme 90 liter. Greit nok med sikkerhetsmarginer, Mitsubishi. Men det får da være måte på!