Motor og kjøreegenskaper

Den store diesel motoren med bare fire sylindere trekker som om ingenting kunne stoppe den, og kjøreegenskapene fungerer over alt. Det er bare grove trær som stopper Patrol utenfor veien.


Nissan Patrol 3.0 Tdi er utstyrt med en firesylindret motor på tre liter. Denne yter 158 hestekrefter ved 3.600 omdreininger i minuttet og har et massivt dreiemoment på hele 354 Nm ved 2.000 omdreininger.

Kraftoverføring og gir

Nissan Patrol er utstyrt med en rekke detaljer som gjør den til en god bil på alle mulige underlag. I utgangspunktet har du bakhjulsdrift. Firehjulstrekket kan kobles inn med en spak ved siden av girspaken. Den har selvfølgelig også reduksjonsgir. Andre praktiske detaljer er elektronisk differensialsperre som betjenes fra førerplass samt automatisk ut - og innkobling av frihjulsnav. Allikevel stopper det ikke her. Patrol har til og med stabilisatorstag som kan kobles ut når du skal kjøre i terrenget. Bare ikke glem å koble dem på igjen når du kommer ut på fast dekke.

Ullen på landeveien

Landeveis egenskapene er slett ikke så gale, men den har et par svakheter som er litt slitsomme. Det ene er at du hele tiden må passe på hvor fort du kjører. Dette skyldes den momentsterke motoren og det lave støynivået i bilen. Du merker ikke at farten øker, og det kan fort skje at et antall kroner forsvinner i et forenklet forelegg. Det andre er retningsstabiliteten som kunne vært bedre. Bilen må gjetes for ikke å gå i grøfta og langturer kan derfor bli litt slitsomme.

På litt romslige motorveier er Patrol en kjempebil. Du suser av gårde og milene svelges unna i rekordtempo.

I terrenget

Det er i terrenget at Patrol skal være på hjemmebane. Det er bare å legge inn det ene hjelpemiddelet etter det andre. I den mest drastiske innstillingen med reduksjonsgir koblet inn, differensialsperre på og stabilisatorstag skrudd av skal det forholdsvis grove hindringer til for å stoppe denne bilen. Vi kan bare spekulere i hvor grove trær du kan legge ned med reduksjonsgiret koblet inn og med 354 Nm som skyver over 2,2 tonn…

Kritiske situasjoner

Alle biler med mulighet til å spinne i blåbærlyngen har en tendens til krenge og duve mye under bremsing og ved svingkjøring. Det gjør også Patrol, men ikke så mye som du skulle forvente.

Slalåmløypa som er en obligatorisk del av testopplegget ble forsert med den største selvfølgelighet. Bilen var presis og tilbakemeldingene fra dekk og understell var veldig gode. På det verste var det kun tendenser til litt forsiktig understyring og det er imponerende. Det farligste du kan oppleve med den bilen er lang bremsestrekning, særlig på vått føre. Det sklir og sklir - langt.