Motor og kjøreegenskaper

Man skulle nesten tro det var høst ute -- med rundt 15 grader og sildrende regn i nesten hele testperioden.

Motor og kjøreegenskaper

Men det skulle -- etter kalenderen -- være sommer. Vi klaget ikke, det tidvis sleipe underlaget ga oss mulighet til å sjekke hvordan X5 sin firehjulsdrift fungerte.

Skjønt -- sjansen bød seg svært sjelden, og det eneste vi oppnådde var som regel en svak understyring som meldte seg med all mulig tydelighet, kjapt etterfulgt av en blinkende gul lampe og elektronikk som sørget for å korrigere sjåføren.

På toppen av det hele

Den aller første turen med X5 ga all mulig grunn til forvirring. For det første virket styringen illevarslende lett, og motoren ditto kraftig. Etter nær 800 kilometer ble førsteinntrykket gjort til skamme. Styringen er riktignok svært lett, men bilen gir beskjed når den må, både via styring, sete og blinkende lamper dersom du kjører for fort i forhold til underlag og veigrep.

Og det kan gå virkelig fort, men både kraftige bremser og alskens elektronikk sørger for at sjåføren likevel er på toppen av situasjonen. Og i tillegg har det gøy på ferden.

…men tørst som en elefant

Konge på veien, og elefant på bensinstasjonen er en god analogi på vårt korte eieforhold til X5. Selv med mye landeveiskjøring stoppet forbruket på 1,46 liter pr. mil, og ved bykjøring skal du være fjærlett på foten for å unngå å komme over 2 liter på mila. Men har man råd til en bil til en million kroner og drøyt det, spiller et slikt forbruk neppe noen rolle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slaktet av svensker

DinSide er langt fra de første som har testet X5, og svenskesugne surfere har kanskje allerede funnet Robert Collins slakt av X5 4.4 på Aftonbladet. Her slakter A-klassevelter Robert Collin X5, og peker på at bilen sporer kraftig og har dårlig selvoppretting. Etter hans mening har X5 et "mislykket chassi" med dårlig komfort.

Collin kjørte en X5 med Sportspakke, der bilen er senket og utstyrt med 19-toms dekk, standarddimensjonen er 235/65R17. Disse dekkene bidrar ikke til å gi bilen et heftig utseende, men gir etter vår mening en glimrende balanse mellom komfort og kjøreegenskaper. Velger du sportspakke, må du nesten regne med å jobbe litt mer med bilen.