Motor og kjøreegenskaper

Vi fikk ikke nok av hverandre, Z3 og meg. Selv ikke etter en runde rundt Randsfjorden, med diverse avstikkere og drøye 40 mil på tripptelleren. Vi ville mer, og denne gangen lot vi både Grünerløkka, Bogstadveien og ikke minst Karl Johan få være i fred.

Motor og kjøreegenskaper

For det er jo en kjensgjerning at alt for mange Z3 fører et urbant liv, godt skjermet fra landets farer. Men BMW Z3 liker seg overraskende godt blant bondegårer, kuer og en og annen sau. Og når svingene kommer tett har man mer enn nok veggrep til å nyttiggjøre seg selv den krappeste hårnål, med et bredt smil om munnen.

Moro, uten at det ble farlig

Og akkurat det er overraskende, for ved første møte virket Z3 2.0 både tung og treg. Ja, kjøreegenskapene minnet mer om en litt traust sedan enn en fullblods sportsbil. Men så kom svingene, tilbakemeldingene, kjøregleden - og naturligvis smilet. For når du først lærer Z3 å kjenne formidler styringen rimelig godt hva forhjulene driver med, og motoren med sine 150 hester er akkurat sprek nok til at det blir moro uten å bli farlig. Også under ekstreme manøvrer holder Z3 seg i skinnet uten å finne på noe tull - selv om bakvognen nok kan by opp til dans. Noe problem er det imidlertid ikke, for når det først skjer er det enkelt å si takk for dansen.

Nydelig sang

Likevel er det motoren vi virkelig faller for på Z3 2.0. Den er så riktig, så riktig. Alt stemmer, fra du starter, til du lar de variable ventiltidene variere og til den slikker rødmerkingen sulten på neste gir. Det velfylte motorrommet gir også den helt riktige følelsen, samtidig som lyden lett kan utfordre all verdens klaverkonserter i D-moll hva gjelder vakre toner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selvfølgelig er det de som vil ønske flere enn de 150 hestene og de 190 Nm med dreiemoment, som to-literen kan by på, men faktum er at Z3 slett ikke er noen sinke med denne motoren heller. Vi målte akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen til å være 8,7 sekunder, mens vi brukte 6,1 sekunder på akselerasjonen fra 60 til 100 kilometer i tredje gir. Fra 80 til 120 kilometer i fjerde brukte bilen nøyaktig ni sekunder. Forbruket målte vi til 0,91 liter per mil.