Motor og kjøreegenskaper

Motoren i Harley-Davidson Fatboy er et kapittel for seg. Den vanvittige V-twinen buldrer og smeller verre enn de verste V8-erne, og opplevelsen det er å kjøre enn slik sykkel kan knapt beskrives.

Motor og kjøreegenskaper

I en standard Fatboy fra 1999 sitter det en Evolution motor som har eksistert siden 1984. Denne er på 1.340 kubikkcentimeter og yter i utgangspunktet 56 hestekrefter ved 5.000 omdreininger i minuttet. Vi hadde en modifisert versjon med et trimsett av merket Screamin' Eagle. Dette er Harley's eget merke og leveres gjennom Harley-Davidson forhandlere. Settet består av kamaksel, forgasser, luftfilter og eksosanlegg. Eksosanlegget er halvdempet, selv om det ikke akkurat virket sånn. Sykkelen hadde et gigantisk støynivå, og det er bra, men antageligvis i grenseland for hva loven tillater.

Dårlige bremser

Hvis du er vant til bremser à la japanske R-sykler er det en drøy overgang å kjøre Harley. Her må både forbrems og bakbrems brukes aktivt for å kunne stoppe tilfredstillende. På 2000-modellene er dette kraftig forbedret hvor det nå er firestemplede kalipere og ventilerte skiver.

Byens hersker

I byen blir du et naturlig midtpunkt på denne sykkelen. Du kan tøffe opp og ned de travleste gatene, og dersom utseendet ikke trekker mange nok blikk, er det bare å gi litt gass -- og vips så ha du alles fulle oppmerksomhet. Det er kanskje morsommere for deg på setet enn for tilfeldig forbipasserende fotgjengere.

Egen divisjon

Motor og kjøreegenskaper

Motoren i denne sykkelen er i en klasse for seg -- den bare må prøves. Vår Fatboy hadde omtrent 80 hestekrefter, og det er faktisk alt som trengs for at det skal bli litt fart i sakene. Dreiemomentet gjør nemlig at dette er en sykkel du ikke trenger å gire hyppig med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren har et maksimalt turtall på cirka 5.000 omdreininger, men du er i praksis aldri i nærheten av dette turtallet. Høyeste dreiemoment ligger på cirka 2.700 omdreininger, og det er tydelig at dette er den sterkeste siden til Fatboy. På normal landeveiskjøring i 80 kilometer i timen er det mulig å få støynivået ned på et levelig nivå hvis du ikke belaster motoren hardt, noe som er strengt nødvendig i perioder for å hvile hørselen.

Stødig og stabil

Fatboy veier hele 300 kilo tørr og det merkes tydelig når den skal manøvreres rundt på parkeringsplasser og lignende -- den vil aller helst gå rett frem i rolig tempo. I byen, hvor det er mest stas å kjøre Fatboy, er den forholdsvis grei å få med seg dit du vil.