Motor og kjøreegenskaper

Når du plasserer 120 hestekrefter under tanken på en så lett sykkel som R6, er resultatet selvsagt en fantastisk akselerasjon. 600-motoren i R6 er faktisk så rå at vi er fristet til å spørre: Hva skal man egentlig med en større motor?

Motor og kjøreegenskaper

For når turtellernålen passerer 10.000 omdreininger, er det bare å holde seg fast og forsøke å holde forhjulet i bakken. Akselerasjonen er voldsom, og R6 bruker kun få sekunder før sykkelen har tatt deg opp i hastigheter som ligger langt, langt over det som tillates på norske veier. På vårt lukkede område nådde vi 100 km/t på førstegiret, 160 på andre- og 200 på tredjegiret. Og da hadde vi fortsatt tre gir igjen.

Bra mellomregister

Den væskekjølte rekkefireren er en skikkelig turtallmaskin. Det maksimale dreiemomentet, 68 Nm, oppstår ved 11.500 o./min, og de 120 hestekreftene er først på plass ved 13.000 o./min. Den analoge turtelleren er ikke rødmerket før ved 15.500 omdreininger, men det er ingen vits i å dra nåla så langt, for effekten begynner å avta ved rundt 14.500 o./min.

Turtallsvillige og effektsterke motorer er ofte belemret med dårlig bunndrag og et svakt mellomregister. Dette er ikke tilfelle for R6. For motoren trekker brukbart allerede fra 4.000 o./min, selv om draget ved så lave turtall selvsagt ikke er det samme som når du passerer 10.000 omdreininger.

Ingen V-twin-buldring

Når du passerer 10.000 omdreininger, avgir R6 en deilig og aggressiv lyd. Likevel, hvis det er godlyd du er ute etter, vil du nok bli skuffet over R6-motoren. Lydbildet er nemlig svært så hensynsfullt ved lave turtall, og faren for å bli naboenes hatobjekt nummer én er liten for R6-eiere. Hvis gromlyd betyr mye for deg, og naboene allerede hater deg, bør du heller ta en titt på italienske V-twin-motorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for at det lett blir hard kjøring på en sykkel som R6, opplevde vi ingen problemer med overoppheting. Selv i bytrafikk i relativt varmt vær, holdt temperaturen seg under 90 grader. Positivt. Vi målte bensinforbruket til 0,62 liter per mil. R6 er altså ikke spesielt gjerrig, men heller ikke blant de tørsteste motorsyklene du får tak i.

Ikke mye negativt

Er det da ikke noe negativt å si om R6-motoren. Nei, egentlig ikke. Men hvis vi skal være ekstra pirkete, kan vi nevne at motoren er litt treg å starte når den er kald. Og når du går av gassen etter hard kjøring, hender det at det smeller litt i eksosanlegget. Irriterende for noen, grunn til å trekke på smilebåndet for andre.

Trygg og forutsigbar

Men Yamaha YZF R6 har ikke bare en svært god motor. Også kjøreegenskapene er langt over gjennomsnittet. R6 er kort, lav og lett og blir dermed svært lett å håndtere, både i byen og på landeveien. Til tross for den heftige motoren, den lave vekten og den korte akselavstanden -- R6 føles trygg nærmest uansett hva du finner på: For eksempel hvis du går av gassen i sving. Det eneste som skjer er at du mister fart. Ingen logring med halen eller ønske om å gå rett fram. Du kan gå på gassen i sving, du kan bremse i sving, ja, du kan nærmest gjøre hva du vil -- resultatet er alltid det samme; R6 lystrer ordre og er ikke i nærheten av å finne på noen sprell.

Ingen skrangling

Motor og kjøreegenskaper

R6 er altså letthåndterlig. Samtidig er den stabil. Det er ingen fare forbundet ved å slippe R6-styret, sykkelen vil rett frem så lenge den ikke får ordre om noe annet. I det hele tatt fester det seg et inntrykk av at R6 er meget godt sammenskrudd. Skranglig og vingling er fraværende. R6 er i stedet presis og fast og preges av høy kvalitet. De gode demperne er stive nok til å takle hard kjøring, og er en medvirkende årsak til at R6 er blant de beste syklene vi har forsøkt på svingete landeveier. Samtidig er demperne myke nok til å takle fartsdumper og hull i veibanen på en behagelig måte.

Gode bremser

Også nedbremsing er en fornøyelse med R6. Selv om R6-bremsene ikke er de kraftigste vi har prøvd, er bremsene svært gode. Forbremsen er lett å dosere, og hvis du klemmer til, biter de fire stemplene i hver kaliper et solid tak i de to bremseskivene. Også bakbremsen er lett doserbar, og låser bakhjulet uten problemer om du skulle ønske det. Selve bremsepedalen sitter imidlertid langt til venstre, noe som kan resultere i relativt lang reaksjonstid hvis du sitter med høyrefoten i hvilestilling.

Yamaha YZF R6 utmerker seg altså med sine gode kjøreegenskaper. Men supersportsykler er ikke kjent for å være de mest komfortable. Hvor komfortabel er R6? Og hvor velutstyrt er den? Les mer i artikkelen "Utstyr og komfort".