Motor og kjøreegenskaper:

Agila er tilgjengelig med en 1,2-liter og en 1,0-liters motor. Vår testbil hadde det kraftigste motoralternativet. Heldigvis.

Motor og kjøreegenskaper:


Det som i hovedsak skiller Opel Agila fra Suzuki Wagon R, er motorene. Selve bilen har de utviklet i samarbeid, mens motorene er merkenes egne. Begge motoralternativene som sitter i Agila, er videreutviklinger av motorer fra Opel Corsa.

Kraftigste motor

Den kraftigste motoriseringen under det lille panseret på Agila, er altså en 1,2-liter. Denne har 75 hestekrefter å dra med, som er rimelig bra til en 1,2-liter å være. Disse hestekreftene slår til ved 5.600 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er også rimelig godt til en så vidt liten motor: 110 Newtonmeter som slår til for fullt ved 4.000 omdreininger i minuttet. Akselerasjonstiden fra 0-100 kilometer i timen er oppgitt til 13,5 sekunder.

Slitsomt

Hva betyr så dette i praksis? I byen, hvor man stort sett har hyppige lyskryss, tett trafikk og 50-soner, tilbyr 1,2-literen tilstrekkelig med krefter. På landeveien eller motorvei, er det mer slitsomt. Siden hestekreftene og dreiemomentet krever en del turtall før de trår til for fullt, må du hente turtall i lave gir dersom du skal greie å akselerere noenlunde raskt - det være seg ved innkjøring på motorvei, i oppoverbakker eller ved forbikjøringer. Vi syntes at dette ble noe slitsomt.

Du trenger 1,2-literen

Det er umulig å utelukkende bruke en bil i 50-soner i byen. Derfor er det nødvendig å ha en motor som gjør det mulig å ferdes på større veier uten å dra på seg selv og andre mavesår av den stressende situasjonen som oppstår når du forsøker å få bilen opp i fart: "kom igjen, kom igjen" blir din mantra...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den minste motoren, en 1,0-liter, har 58 hestekrefter og et dreiemoment på 85 Newtonmeter. Akselerasjonstiden på denne er 18,0 sekunder. Dette blir for lite etter vår mening - du trenger absolutt alle kreftene du kan hente ut av 1,2-literen.

Ulyder

Agila er utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse, som er presis og lettsjaltet. Vi undrer oss imidlertid noe over en del ulyder og rasping fra girkassen når vi i høye hastigheter forsøkte å hvile hånden på girspaken med 4. giret inne.

Danser

På landeveiskjøring er det en rekke punkter å utsette på Agila. Bilen hopper og danser hit og dit over ujevnheter, noe som lett blir svært slitsomt og lite komfortabelt. Den krenger også mye på ujevn og svingete vei, og har en tendens til å spore veldig på sporete vei.

De som presser bilen litt ekstra hard i svingene, vil oppdage at bilen har en tendens til å understyre - noe som vil si at bilen vil rett fram mens du vil svinge.

Agila er altså ingen langturbil. Til bykjøring har den kjøreegenskaper gode nok, men på landeveien kommer den til alt for kort.