Motor og kjøreegenskaper:

Vår testbil var utstyrt med den nest minste motoren. Heldigvis og ulykksaligvis…

Motor og kjøreegenskaper:


Heldigvis fordi vi er glade fordi vi ikke ble belemret med den minste motoren. Ulykksaligvis fordi den motoren som faktisk var lenket til gasspedalen vår, heller ikke var av spesielt imponerende styrke.

1.783 kubikk

Under panseret på vår V40, satt en 1,8-liters tverrstilt bensinmotor. Denne har 122 hestekrefter å dra med ved 5.800 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er på 170 Newtonmeter ved 4.000 omdreininger i minuttet. Dette er tall og fakta på papir - på veien føles motoren bedagelig og slapp. Mye av dette skyldes nok at motoren absolutt ikke er spesielt glad i turtall - du må nærmest true turtellernåla mot høyre.

Mye ergrelse

Med en person i bilen yter 1,8-literen med 122 hk nok krefter. Med to i bilen kjenner du tydelig hvordan det går tregere, og med hele familien på fem og fullt bagasjerom, har du nok påtatt deg uforholdsmessig mye ergrelse. Uten at vi har testet V40 med den aller minste motoren, en 1,6-liter med 109 hestekrefter, vil vi tro at dette blir litt vel i knappeste laget til å dra på den tillatte totalvekten på 1.800 kilo.

Svært vennlig forbruk

Men ett særdeles hyggelig punkt finnes det da: bensinforbruket. Etter at vi hadde kjørt vel 1.200 kilometer med V40en, hadde vi et gjennomsnittlig forbruk på 0,77 liter per mil - med blandet kjøring i bytrafikk og på landevei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DSA - reduserer, men eliminerer ikke understyring

Hva gjelder kjøreegenskaper, er V40 retningsstabil og den gir gode tilbakemeldinger. Vår testbil var utstyrt med Volvos anti-spinn system DSA (Dynamic Stability Assistance), som fungerer slik at det griper inn og reduserer motorens dreiemoment dersom ett eller begge drivhjulene begynner å spinne. Slik skal veigrepet gjenvinnes. DSA skal også redusere en eventuell understyring ut av svinger, men eliminere understyringen gjør den ikke.

DSA er ekstrautstyr, og kommer i en utstyrspakke sammen med fjernstyrt sentrallås, passasjersete med høydejustering, elektriske vindusheiser bak og leselamper foran - til en pris på 9.100 kroner, en pakke som trygt kan anbefales.

Lettsjaltet

Du kan få V40 med manuelt eller med automatgir. Vår testbil var utstyrt med en 5-trinns manuell girkasse, som i og for seg var lettsjaltet - men som etter vår smak var noe løs i fisken. Den kunne med fordel vært litt strammere.

Se hva du får med som standardutstyr i V40, i utstyr og ytelser.