Motor og kjøreegenskaper

1,8-literen i Astra passer bilen svært godt. Dessverre henger ikke alle detaljene rundt like godt med.

Motor og kjøreegenskaper


Selv om Astra Bertone Coupe ikke er en utpreget sportslig bil, tåler den godt å kjøres litt sportslig. 1,8-literen er både pigg og turtallsvillig når du ønsker det, mens motorens sterke moment (170 Nm) sørger for at bilen er drivstoffgjerrig som bare det på lengre turer i mer avslappet tempo. Ved variert landeveiskjøring der det aldri ble lagt vekt på å kjøre spesielt økonomisk, havnet gjennomsnittsforbruket på beskjedne 0,69 l/mil.

Vi har tidligere kritisert enkelte Opeler for å ha dårlig styrefølelse, Bertone Coupe er intet unntak i så måte. Bevares, styringen er kjapp og responsiv, men den er også så godt som uten tilbakemeldinger.

Til tross for at vår testbil ikke hadde elektronisk antispinn, har Opels ingeniører koblet inn sensorene, slik at en varsellampe begynner å blinke dersom et av bilens fordekk begynner å spinne. Og godt er det, for det kjennes knapt på styringen.

Slapp drivlinje?

Vi var heller ikke helt overbevist om bilens retningsstabilitet rett frem. Dette kan nok i stor grad skyldes de litt bredere dekkene enn vanlig som sto på vår bil (Tilleggsutstyr: 205/55 dekk m/lettmetallfelg til 9.600 mot standard 195/60-dekk). Dermed ble bilen litt tyngre på rattet enn vanlig, og en tanke ullen rundt midtpunktet.

Vår testbil hadde ikke rundet 10.000 kilometer, og det kan godt tenkes at bilen trengte en oppstramming på verksted etter innkjøring. Vi noterte i alle fall at bilens drivlinje hadde en del slakk, slik at bilen kjentes litt "nykkete" ut. Det var dels også et spørsmål om tilvenning, på lave turtall har ikke motoren veldig mye å gi slik at du må være svært snill med koblingspedalen eller heller brutal med gasspedalen.

Etter å ha kjørt 50 - 60 mil var imidlertid problemet forsvinnende lite for alle unntatt de som nettopp satt seg inn i bilen for en kjapp testtur.