Motor og kjøreegenskaper

Dyna Wide Glide er utstyrt med den nye 1.450 kubikks motoren og takk for det. Det er nemlig et langt skritt i riktig retning, for å si det mildt.

Motor og kjøreegenskaper


Dyna Wide Glide er utstyrt med den nye Twin Cam 88 motoren. Konfigurasjonen er den samme som tidligere. 45 grader V-twin med støtstenger, to ventiler per sylinder og en forgasser. Effekten er nå økt til fra 49 til 68 hestekrefter og dreiemomentet er økt fra 86 Nm ved 2.000 o/min til 106 Nm ved 2.900 o/min.

Hvor er Harleylyden?

Endelig fikk vi tak i en Harley som ikke var modifisert etter at den forlot fabrikken. Den første og eneste kjempeskuffelsen er lyden. Den har totalt forsvunnet! Følelsen av å kjøre Virago ble påtrengende stor, dessverre. Dette er en tragedie for entusiaster, men antagelig en befrielse for alle andre. Importøren kan derimot bekrefte at samtlige sykler kan leveres med "skikkelig" eksosanlegg for et mindre påslag i prisen, cirka 1.500 til 4.000 kroner avhengig av modell. Problemet er at sykkelen må registreres før de nye pottene monteres. Du må altså kjøpe to sett potter…

Godt dreiemoment

Twin Cam 88 motoren er betraktelig friskere en Evolutionmotoren, som har hengt med i 16 år. Den nye motoren er heller ikke noen turtallsmaskin, men er mye mer kjørbar enn den gamle. Med det mener vi at den har et bredere register og at fleksibiliteten har økt en god del. Sykkelen veier tross alt 300 kilo, og med artikkelforfatteren i salen og full bensintank kommer den totale vekten opp i cirka 450 kilo. Da er det veldig greit at det er 106 Nm og boltre seg med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under normal kjøring på svingete landevei er det greiest å velge et gir som passer til den aktuelle farten å bare justere med gassen. Vi ser ingen grunn til å gire opp og ned for at motoren skal jobbe lettere. Det blir bare mas og egentlig tjener du ikke så mye på det. Vi valgte å la newtonmeterne jobbe og de imponerte stort. En Harley har selvfølgelig ikke turteller, men vi kan forsikre om at det trekker veldig bra selv fra svært lave turtall.

Svinger er bra

Med lang akselavstand og forhjul på 21 tommer skulle egentlig denne sykkelen være grusom i på svingete vei. Det er heldigvis ikke tilfelle, lavt tyngdepunkt gjør at det er lett å kaste sykkelen fra side til side og kjøreegenskapene er generelt veldig gode. Blir du derimot for ivrig er det fort gjort at eksosanlegget subber i asfalten. Dyna Wide Glide er overraskende lettkjørt og den kan nesten anbefales til førstegangskjøperen.

Girkasse, speil, instrumenter…

Girkassa er lett å ha med å gjøre, men det er lang vandring på pedalen. Du må gjøre store bevegelser med foten for å skifte gir. De som er vant til de gamle bremsene, som har en svært beskjeden virkning, får seg en stor opplevelse. De nye bremsene med firestemplede kalipere er ikke bra nå heller, men de er mye bedre enn på fjorårets modell.