Motor og kjøreegenskaper

Turbomotor, 200 hester og et understell som står på stylter. Dette kan da ikke være noen god kombinasjon - eller?

Som eneste motoralternativ har Volvo Cross Country en 2,4-liters turbomotor med 200 hestekrefter og maksimalt dreiemoment på 285 Newtonmeter fra 1.800 omdreininger i minuttet.

Uten noe mer utenomsnakk - det holder.

Forutsigbar

Men 200 hester setter visse krav til kjøreegenskaper og ikke minst bremser. Sistnevnte er det ikke mye å sette fingeren på, noe som ikke nødvendigvis gjelder for kjøreegenskapene. Ikke det at de er dårlige - men det er tydelig at Volvo har satset knallhardt på komfort i Cross Country, og det viser seg når svingene kommer tett. For selv om bilen gir brukbart med tilbakemeldinger, kommer grensene for hvor mye sideveis akselerasjon den tåler for en dag relativt fort når svingen blir brå og hastigheten høy. At hjulopphenget er mykt kommer dessuten klart til uttrykk gjennom tildels kraftige karosseribevegelser ved svingkjøring.

Likevel skal vi ikke kritisere Cross Country for mye for sine kjøreegenskaper, uansett hva du finner på forblir nemlig Cross Country forutsigbar. Den finner ikke på noe tull - i alle fall ikke på tørt sommerføre. Presser du den på løs grusvei, viser Cross Country tendenser til overstyring, men det hele forblir udramatisk og lett å kontrollere.

AWD og TRACS

Volvo Cross Country har firehjulsdrift, men trekker på forhjulene ved vanlig kjøring. Skulle det oppstå en hastighetsforskjell mellom for- og bakakselen sørger en viskositetskobling for at kraften overføres til de hjulene som har best grep på underlaget.

I tillegg til firehjulsdrift har Cross Country TRACS, som er Volvo sitt anti-spinnsystem. Systemet forhindrer hjulspinn i hastigheter opp til 40 kilometer i timen.

Dyrt automatgir

Standard giroverføring i Volvo Cross Country er fem trinns manuell kasse. I vår bil satt det automatgir med Geartronic (20.900 kroner i tillegg). Og at det sørget for at komforten tok et ytterligere sprang oppover på stigen er klart, ikke minst fordi kassen sjalter silkemykt også under hard akselerasjon. Dessuten fungerer Geartronic etter våre øyne slik en løsning som dette skal . Har du låst den i gir, forblir den der - selv ved kick-down.

Komfortabel og ikke minst forutsigbar, men bra nok til å greie seg i kampen mot konkurrentene? Les avslutningen av testen i Konklusjon og konkurrenter.