Motor og kjøreegenskaper

Mer enn tilstrekkelig, og passe rampete. Det er stikkordene om A6 Allroad sin motor.

I forhold til en "vanlig" A6 2.7T har Allroad samme motor (det vil si en V6-motor med en turbo på hver sylinderrekke), men ytelsen er litt sterkere, 350 Nm mot 310 og 250 Hk mot 230. Men så skal da også Allroad trekke på rundt 100 kilo ekstra vekt, og den har større hjul (225/55-17 mot 215/55-16). Dermed blir ytelsene omtrent de samme.

Men vi la ikke i like stor grad merke til den litt bråe gangen under vår test av A6 2.7T Avant da vi sammenlignet den mot Saab 9-5 Aero Estate. For turbovirkningen kommer nokså brått, særlig når du gir gass og bilen girer ned samtidig.

…og så var det Tiptronic, da…

Vi har sagt det før, og blir nødt til å si det igjen. Audis Tiptronic-kasse har fortsatt en vei å gå før den passerer vårt nåløye. Det er fortsatt vanskelig å beregne hvor fort den vil skifte gir i ulike situasjoner, og generelt er vår oppfatning at den sjalter alt for tregt.

Sammenlignet med automatkassen i Volvo V70 Cross Country er den i alle fall en sinke, i vår sammenligningstest mellom de to bilene la vi i alle fall merke til at vi ved Kick-down stakk fort ifra med Volvoen, selv om A6 Allroad med sin langt sterkere motor tok den fort igjen.

Sitter som støpt

Kjøreegenskapene er det svært lite å utsette på, annet enn at vi skulle ønske oss noe bedre tilbakemeldinger fra rattet. Slik det er nå legger du ikke merke til at du nærmer deg grensene før du faktisk er faretruende nær.

Men det er en lang og ubehagelig vei det, og med unntak av kjøring på svært glatt underlag er dette ikke noe problem -- du er fullt klar over hva du driver med, selv om bilen ikke gir deg sterke nok tilbakemeldinger.